Éva Mag / Det finns en plan för det här

22 apr14 jun 2020

Bonniers Konsthall presenterar stolt Det finns en plan för det här, den svenska konstnären Éva Mags hittills största separatutställning. Mag är född 1979 i Transsylvanien, Rumänien och rör sig i en tradition av konstnärer som intresserat sig för kroppen som bärare av berättelser och erfarenheter. I sina verk undersöker Mag frågor om sårbarhet och styrka. Hur blir man en självständig människa?

Boka biljett till utställningen här.

På Bonniers Konsthall tar Éva Mag ett nytt konstnärligt steg då hon tar sig an hela konsthallen med för henne nya material. Verket Det finns en plan för det här (2020), består av en enorm mängd föremål, allt från likkylar till gamla stolar, trasiga kanoter och motordelar, som placerats i konsthallen. Inne i utställningssalarna arbetar någon, ibland konstnären själv, med att systematisera och organisera sakerna. Materialet har Mag lånat från sin pappas tomt utanför Stockholm. Samlingen är resultatet av hans mångåriga tillvaratagande av saker som ingen annan velat ha. Om upprinnelsen till verket var Mags behov av att städa upp så förvandlades det snart till något annat. Snarare än en upprensning är Mags sorterande av alla objekt på Bonniers Konsthall ett kärleksfullt omhändertagande.

Foto: Éva Mag

”Jag ser de sammanlagda föremålen som ett uttryck för mängden av nedlagd tid. I alla dessa föremål kan jag se århundraden av kunskap, innovation, industri, konsumtion men framförallt människans fysiska arbete. Ett pågående och evigt arbete. Det finns ett faktiskt värde i föremålen på konsthallen. Det gäller bara att veta hur man ska sortera sakerna. Min kunskap sträcker sig till hur de olika metallerna delas in och deras kilopris men jag tänker att i de rätta händerna förvandlas väl allt till guld? ”

– Éva Mag

Bild: Éva Mag, DEAD MATTER MOVES, 2019. Foto: Paula Court

I utställningen visas också det nya videoverket DEAD MATTER MOVES (2020). Filmen är inspelad under en veckas tid då performanceverket med samma titel pågick på biennalen Performa 19 i New York. I filmen ser vi fragment av det arbete och den koreografi som utfördes av tio dansare med utgångspunkt i Mags instruktioner. Under hela perfomanceverket arbetade dansarna med varsin människofigur gjord av lera, i ett undersökande av det kollektiva arbetet och de utmaningarna som man som människa kan ställas inför – ensam och tillsammans.