Det händer att man bara ser glimtar av ett verk i en utställning, att man inte har tid att stanna hela filmen eller glömt vem som gjort videon som man inte kan sluta fundera över. Därför har vi under vårvintern gett vår publik chansen att önska sina favoritfilmer. Vi har fått in många förslag, stött och blött alla och till slut kommit fram till ett program som innehåller allt från klassiker som John Smiths Girl Chewing Gum till Trisha Donnelly uppmärksammade och uppskattade verk från 2012 års Documenta 13. Två av kvällarna är curerade av konstnärerna Lisa Tan respektive Pierre Bismuth.
Festivalen invigs med en helkvällsvisning av Matthew Barneys Cremaster Cycle på Bonniers Konsthall lördagen den 23 mars. Baren kommer att vara öppen, och mellan 20.30 och 21.30 infaller den globala klimatmanifestationen Earth Hour där människor och städer uppmanas att släcka ljuset under en timme. Vi tar en paus i filmvisningen, släcker ner konsthallen och bjuder på ett ännu hemligt performance.
Encore! är organiserad av Bonniers Konsthall och tar plats på Biografen Sture varje måndag och tisdag från 25 mar – 16 april. Biljetterna kostar 50 kr och kan köpas här.
Biljetter till Matthew Barneys Cremaster Cycle, som visas på Bonniers Konsthall kostar 80 kr (60 kr för studenter, pensionärer och alla upp till 20 år, gratis för medlemmar).
PROGRAM
På Bonniers Konsthall
Lör 23/3 Förhandspremiär för Encore!
Matthew Barney, Cremaster Cycle 1-5, 1994-2002 (397 min).
Cremaster Cycle är en serie på fem filmer i regi av den amerikanska konceptkonstnären Matthew Barney. I denna episka filmcykel spårar Barney mänskliga könens ursprung. Utgångspunkten är cremastermuskeln, vars biologiska funktion är att höja och sänka testiklarna. Barney har själv sagt att filmen kan ses som ett självporträtt eller att den handlar om hans egen kreativa process.
På Biografen Sture:
Mån 25/3 Invigningskväll
Jennifer Bornstein, Celestial Spectacular, 2002 (4 min).
Celestial Spectacular är en stumfilm som skildrar hur 16mm-film blir allt mer föråldrad som konstart eller dokumentärt medium, hur hemgjorda specialeffekter konkureras ut av digitala diton och hur idén om filmens förmåga att fånga sanningen känns allt mer inaktuell.
Matthew Barney, Drawing Restraint 9, 2012, (150 min).
Till ett soundtrack av Björk berättar den amerikanska konstnären Matthew Barneyen okonventionell kärlekshistoria som utspelar sig i Japan. Berättelsen tar upp allt från Shintoismen, teceremonin till valfångstens historia. Drawing Restraint ären pågående serie av filmer, skulpturer och teckningar som Barney har jobbat med sedan 1987.
Tis 26/3 Orsak och verkan
Fischli & Weiss, The Way Things Go, 1987 (30 min).
The Way Things Go är en konstfilm av den schweiziska konstnärsduon Peter Fischli och David Weiss. Den följer en lång orsakskedja med vardagliga föremål där varje händelse ger upphov till en ny.
The Otolith Group, The Radiant, 2012 (64 min).
The Radiant skildrar efterdyningarna av 11 mars 2011, då den stora jordbävningen i Tohoku skakade Japans nordöstra kust. The Radiant reser genom tid och rum och åberopar historiska löften om kärnkraft och påminner om dagens strålningshot.
Mån 1/4 Sätt att vara
Ben Russell, Trypps #7, 2010 (10 min).
En ung kvinnas LSD-trip i Badlands nationalpark i South Dakota registreras i en enda lång tagning, som sedan utvecklas till en psykedelisk abstraktion av det vidsträckta ökenlandskapet. Filmen blandar romantik med en sekulär spiritualism och visar på den amerikanska konstnären Ben Russells intresse för filmmediets meditativa möjligheter
Daria Martin, Sensorium Tests, 2012 (20 min).
Den amerikanska konstnärenDaria Martinssenaste filmutspelar sig i laboratoriemiljö. Gömd bakom en spegel iakttar en vetenskapsman hur en kvinnas förmåga att reagera på sensoriska stimuli testas. Kvinnans reaktioner påminner om fenomenet synestesi där en person kan uppleva sig ”höra färger”, ”lukta ord”, ”smaka på former” eller kanske ”känna namn”.
Mark Leckey, Fiorucci Made Me Hardcore, 1999 (15 min)
Turnerprisvinnaren Mark Leckeys Fiorucci Made Me Hardcore är ett kollage av hittade filmklipp från brittiska northern soul- och ravescener under 1970-, 80- och 90-talen.
Ben Rivers, Two Years at Sea, 2009 (88 min).
Ben Rivers Two Years at Sea följer Jake Williams, en äldre man som lever totalt isolerad i en skog. Jake lever sparsamt, interagerar inte med någon och är helt uppslukad i olika mer eller mindre underliga projekt: han fäller träd, tar långa promenader, bygger om plastbaljor till en provisorisk flotte.
Tis 2/4 Encore! enligt Pierre Bismuth
Kvällen är curerad och introduceras av den franska konstnären Pierre Bismuth.
AES+F, The Feast of Trimalchio, 2009 (25 min).
Renzo Martens, Episode III:Enjoy Poverty, 2009 (90 min).
Episode III, eller Enjoy Poverty, är 90-minuter lång dokumentation av den holländska konstnären Renzo Martens verksamhet i Kongo. Den provokativa filmen utgår från att fattigdomen är Kongos mest lukrativa export, och att bilder av fattigdom genererar mer intäkter än guld, diamanter eller kakao. Men precis som med dessa traditionella exportnäringar så får de som bidrar till råvaran, de fattiga som filmas, inte en del av vinsten.
Mån 8/4 Efter katastrofen
Chris Marker, La Jeteé, 1962 (28 min).
Den inflytelserika science fictionfilmen La Jetée från 1963 berättar i stillbilder en historia om tidsresande. Chris Marker, fransk filmare, poet, författare, fotograf och konstnär har i årtionden gjort filmer om tid, minne och livets utveckling.
Lea Porsager, The Anatta Experiment, 2012 (24 min).
The Anatta Experiments, danska Lea Porsagers bidrag till Documenta 13, kretsar kring de experimentella och andliga grupperingar som hade sin bas vid Monte Verità – Sanningens berg – i Ascona i Schweiz i början av 1900-talet.
Omer Fast, CNN Concatenated, 2002 (18 min).
CNN Concatenated, är ett stackato av ord och andningspauser som den israeliska konstnären Omar Fast har klippt ihop från 10 000 timmars inspelat material från den amerikanska nyhetskanalen CNN.
Christian Jankowski, Casting Jesus, 2012 (45 min).
Den tyska konstnären Christian Jankowskis film följer en audition där tretton skådespelare konkurrerar om rollen som guds son. En panel bestående av prominenta medlemmar ur Vatikanen bedömer aktörernas lämplighet i en rad kategorier som till exempel att bryta bröd, utför ett mirakel, bära ett kors samt att framföra bibelcitat.
Tis 9/4 Encore! enligt Lisa Tan
Kvällen är curerad och introduceras av den amerikanska konstnären Lisa Tan.
Moyra Davey, Les Goddesses, 2011 (61 min).
I Les Goddesses (Whitneybiennalen 2011) letar sig den amerikanska filmaren, fotografen och författaren Moyra Davey tillbaka i tiden genom gamla svart-vita porträtt av hennes systrar från 80-talets början. Hon går runt i sin lägenhet, viskar in i mikrofonen och citerar allt från filosofen Walter Benjamins tankar om fotografi till poeten Alejandra Piznarnik idéer om mat.
John Bock, Gast (2004), (11.24 min).
I Gast hoppar en kanin runt i konstnärens lägenhet som är full av skulpturer gjorda av husgeråd. Konstnren själv, i obekväma skor med en morot för att fresta kaninen, förändrar sitt rörelsemönstern när han försöker spåra kaninen. Referensen till tyska Joseph Beuys performance How to Explain Pictures to a Dead Hare är tydlig trots att Back vänder på Beuys anvisning genom att lära sig från, snarare än undervisa, kaninen.
Lisa Tan, Sunsets, 2012 (23 min).
Videon behandlar föreställningar om passivitet i förhållande till kreativt arbete och utgår från en dokumentation där en gammal intervju med den brasilianska författaren Clarice Lispector översätts från portugisiska till engelska. Över intervjun läggs scener som filmades i Sverige under gränslandet mellan dag och natt, kl 03.00, på sommaren och vintern.
Mån 15/4 Iscensättning
John Smith, Girl Chewing Gum, 1976 (12 min).
En befallande röst bortom kameran tycks styra vad som händer på gata i London. Allt eftersom instruktionerna blir mer absurda, inser tittaren att den förmodade regissören – och inte filmen – är fiktiv. Sedan 1972 har den engelska filmaren John Smith i ett fyrtiotal filmer utvecklat en stil som omarbetar verkligheten och lekfullt exponerar det filmiska språket för tittarna.
Jeremy Deller, The Battle of Orgreave, 2001 (63 min).
The Battle of Orgreave är en storskalig performance som återskapar konfrontation mellan polis och gruvarbetare under den engelska gruvstrejken på 80-talet. Bland de 800 personer som deltog i performansen var många före detta gruvarbetare och poliser som var med i det ursprungliga slaget 17 år tidigare.
Phil Collins, marxism today (prologue), 2010 (35 min).
Konstnären Phil Collins marxism today (prologue) bygger varvar en serie intervjuer med tre kvinnor som lärde ut marxismen-leninismen i Östtyskland före Berlinmurens fall med arkivbilder. Filmen ger olika perspektiv på livet före och efter kollapsen av den Tyska demokratiska republiken.
Tis 16/4 Trisha Donnelly
Trisha Donnelly, Untitled, 2012 (90 min).
”Untitled (2010-pågående) från Documenta13 är ett slags digital version av dammtrasa: ett horisontellt rullande streck skrapar pixlar över bioduken. Man väntar sig finna en tom skärm, men i stället lämnas man med en digital smuts. I vår digitaliserade värld kan det verka löjligt att fundera över specifika mediers egenskaper, men kanske finns det fortfarande något som står på spel när man frågar om ett verk som Untitled är en målning eller en film, eller på något sätt båda”.
(Frieze Magazine, nummer 151)