Utställningen Becoming på Bonniers Konsthall presenterar Tarik Kiswansons exceptionellt mångsidiga praktik som genom skulptur, skrivande, teckning, performance och videoverk utforskar ämnen relaterade till minne, arv, tid och tillhörighet. Föreställningar om rotlöshet, pånyttfödelse och förnyelse utgör kärnan i hans konstnärskap och är något han ständigt återkommer till oavsett gestaltningsuttryck. Ett centralt tema i utställningen, som innehåller flera nyproducerade verk, är föreställningen om levitation, som här utforskas som ett psykologiskt sinnestillstånd och som ett fysiskt fenomen.
Kiswanson kommer från en palestinsk familj, som i exil från Jerusalem flydde via Nordafrika till Jordanien, innan de i början av 1980-talet slutligen anlände till Halmstad, där han föddes 1986. På migrationskontoret omformades familjenamnet Al Kiswani till det mer svenskklingande Kiswanson.
Min identitet har definierats av flera kulturer, mina abstrakta verk bottnar i min egen bakgrund som en andra generationens invandrare som har formats av förskjutningens efterverkningar. I hela mitt liv har jag använt skapande och skrivande för att utforska de övergående tillstånden och mellanrumstillstånden i människans villkor. – Tarik Kiswanson
Filosofen Édouard Glissants tankar om identitet som relationellt konstruerad, såsom de formuleras i essän Relationens poetik (Poétique de la Relation, 1990), har starkt influerat Kiswansons konstnärliga arbete. Glissant varken förtränger eller söker försoning med en komplex och mångbottnad historia utan hanterar den som ett eget tillstånd ur vilken man kan få kraft att röra sig vidare. Konstnären reflekterar ofta över diasporans fragmenterade identiteter och undersöker det som går förlorat och det som förvärvas över generationer och genom migration.