Markus Öhrn & Azdora / Requiem för Eva-Britt

1 maj16 jun 2024

En snabb googling på ordet azdora kommer att leda dig till en strid ström av fryntliga, varmt leende kvinnor i förkläde, med lite mjöl i håret, poserande med en kavel framför sina nybakade tortellini. Ordet är regional italienska, och betyder ungefär kvinnan i huset, men också hon som bestämmer.

Bonniers Konsthall är stolta över att presentera Markus Öhrns första större utställning på en konstinstitution. Requiem för Eva-Britt är ett samarbete med gruppen Azdora, initierad 2015 av Markus Öhrn och gruppens medlemmar.

Vid sin mormor Eva-Britts dödsbädd i Tornedalen frågade Markus Öhrn henne om det var något hon ångrade – om det fanns något hon skulle ha gjort annorlunda om hon fick leva sitt liv igen? Han väntade sig ett svar i linje med en önskan om att ha utbildat sig eller rest mer. Eva-Britt svarade i stället, att om hon fick leva om sitt liv, önskade hon att hon hade vågat vara mer destruktiv. Att hon någon gång skulle ha vågat följa sina egna inre begär och inte hela sitt liv bara funnits till för andra – som en god mor, en bra mormor eller fru. Utställningen Requiem för Eva-Britt utgör ett helgande av Eva-Britts ord, och frukterna av ett snart tio år långt samarbete mellan medlemmarna i Azdora och Markus Öhrn.

Azdora-projektet fick sin upprinnelse när Öhrn blev inbjuden att skapa ett platsspecifikt verk till Santarcangelofestivalen några år efter Eva-Britts bortgång. Efter att ha spenderat tid i staden började han notera likheterna mellan den och sitt eget Tornedalen – det var de äldre kvinnorna som tycktes få allt att fungera, till synes utan att få något tillbaka. Med mormor Eva-Britts önskan i hjärtat affischerade han en inbjudan på marknader och på pensionärsdanser om att mötas för att fira l’azdora. Nära sextio kvinnor i pensionsåldern dök upp. Ur mötet bildades en kärna av kvinnor som sedan dess har arbetat tillsammans, rest världen runt och under rituella former undersökt nya sidor av sina identiteter. De har slagit sönder bilar, tvättmaskiner och matvaror, och gett ut en i black metal-kretsar kultförklarad vinyl. 2019 reste alla tretton azdoror till Eva-Britts födelseby Niskanpää, där de besökte hennes grav och träffade hennes familj.

I Öhrns och Azdoras värld blandas religionens troper med inslag av black metal, tatueringskultur, splatter och rökmaskiner. Genom kläder och attityder kombinerar azdororna Öhrns konstnärliga fantasi med sina egna fantasier och önskningar. Det underordnade blir det maktfullkomliga, där något mörkt, lekfullt, självlysande, brutalt och innerligt kliver fram.

Utställningens hjärta är ett stort nyproducerat verk i form av en timrad, sex meter hög, svart klockstapel som tar plats i konsthallens stora sal. Flera gånger i timmen ringer klockan i stapeln för verkets huvudperson Eva-Britt. På söndagarna framför Markus Öhrn med inbjudna gäster performancer i form av dödsmässor högst upp i tornet. Sista helgen anländer samtliga azdoror för att i en avslutande mässa genomföra en tatueringsritual där en utvald besökare får namnet på sin egen azdora tatuerad på kroppen.

Markus Öhrns verk handlar ofta om maktförskjutningar. Han undersöker och återkommer ofta till patriarkala strukturer eller samhällets tvingande normer, men också till en sorts vild och brutal frigörelse, särskilt för verkens kvinnliga protagonister. Requiem för Eva-Britt handlar om upprättelse, för Eva-Britt och andra kvinnor – i graven, över generationerna och i nuet. Det handlar också om att öppna dörrar och se vad som händer.

Biografi

Markus Öhrn (f. 1972 i Malmö) är en internationellt hyllad regissör och konstnär. Han tog sin magisterexamen vid institutionen för fri konst på Konstfack 2008. Han har framförallt varit verksam utomlands, och medverkat på en rad internationella scener och festivaler såsom Festival d Avignon, Wiener Festwochen och Theatertreffen samt Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm. Bland hans mest uppmärksammade verk märks Häusliche Gewalt (Våld i nära relationer) 2018, Azdora 2015–2019 och hans debutpjäs Conte d’Amour som vann första pris på Impulse Theater Festival i Tyskland 2011. Han har också gjort flera verk för Volksbühne Berlin. 2019 vann han det prestigefyllda Österrikiska teaterpriset Nestroy preis för verket Three episodes of life. Han är sedan 2018 konstnärlig ledare för teatergruppen Institutet med sin bas i Vitsaniemi i Övertorneå kommun. 

I samarbete med Institutet Vitsaniemi och Italienska Kulturinstitutet i Stockholm.


Bilder:
1. Dödsmässa I. Foto: Bonniers Konsthall (Ida Sjödin)
2. De 13 italienska Azdororna på besök vid konstnärens mormors grav i Tornedalen
3-4, 7. Requiem för Eva-Britt, 2024. Foto: Weronika Bela
5. Prolog: Isoäiti tule takaisin (Mormor kom tillbaka). Foto: Weronika Bela
6. Azdora Club. Foto: Ilaria Scarpa
7. Requiem för Eva-Britt, 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger