Olof Marsja och Iris Smeds

4 dec 201926 jan 2020

Maria Bonnier Dahlins stiftelse delar årligen ut stipendium till unga svenska konstnärer för att stötta dem i deras arbete. Olof Marsja och Iris Smeds är mottagare av 2019 års upplaga av stipendiet.

Maria Bonnier Dahlins stiftelse grundades 1985 av Jeanette Bonnier (1934-2016) till minne av hennes dotter Maria som omkom i en bilolycka 1985, endast 20 år gammal. Maria studerade till arkitekt på Columbia University i New York och rörde sig i en krets av unga konstnärer. Maria Bonnier Dahlins stiftelse har hela tiden sökt upp det nya och det nyskapande, och de konstnärer som tagit emot stipendiet genom åren tillhör idag några av Sveriges mest uppmärksammade.

Gästjury 2019 är Bildmuseets chef Katarina Pierre och Loulou Cherinet, professor på Konstfack.

Olof Marsja, installationsvy. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

Olof Marsja, född 1986. Bor och arbetar i Göteborg.

Ur juryns motivering:

“Med humor och stort allvar låter Olof Marsja olika material och former mötas i ambivalenta och skavande konstellationer. Likt en trickster gäckar han kategorier som bildkonst, konsthantverk, tradition och samtid. I hans installationer – där renhornet möter glaset från hyttan – skapar han en egen skulptural vokabulär och nya dialoger och berättelser uppstår. Med rötter i samiska erfarenheter lyfter Olof Marsja fram andra perspektiv och vidgar den svenska konstscenen. Lekfullt och intelligent utforskar och gestaltar han frågor om identitet, samtid och historia.”

Iris Smeds, installationsvy. Foto: Jean-Baptsite Béranger.

Iris Smeds, född 1984. Bor och arbetar i Stockholm.

Ur juryns motivering:

“Storheten hos Iris Smeds ligger inte i hennes trovärdighet som unik, ung och lovande konstnärlig talang, tvärtom. Under de senaste tio åren har hon rört sig som ett gränsfall i kulturen mellan performance, skrivande, teater, film och scenografi och gett kropp åt det halvt utbrända, medelmåttiga och lagom misslyckade. I hennes surrealistiska bildvärldar framträder ett radikalt ifrågasättande av hur vi bygger världen omkring oss och det djupt absurda i människans tillvaro. Iris Smeds övertygar oss om konstens motståndskraft med sitt konstnärskap som följer sin egen natur.”