Paul Fägerskiöld
För Paul Fägerskiöld fungerar måleriet som ett språk. Enskilda målningar hakar i varandra och bildar serier som i sin tur kombineras med andra serier. I varje steg skapas ny betydelse, som ord gör när de sätts samman till en mening och meningar till en större helhet. Bilderna står i direkt dialog med både äldre generationers måleri och symboler och text i samtidens populärkultur och politiska realitet. I utställningen visas målningar ur ett flertal serier som bland annat refererar till flaggor, popkonst, Yves Kleins användande av ren färg, 1890-talets symbolister, laddade politiska symboler ur vår närliggande historia, klotter och andra ”hittade” meddelanden.
Paul Fägerskiöld är ett moln, i färg, insvept i en flagga – som inte längre finns. (…) Två gånger två å trettifyra, sjutton gånger tjufyra – målningarna blir hursomhelst större än sina målardukar. De trängs i rummet som skärvor av en krossad ateljéspegel – ingen skärva vill själv reflektera hela rummet men den splittrade skärvsvärmen tar metodiskt itu med målarrymden.
Dan Wolgers, konstnär och ledamot i Maria Bonniers Dahlins Stiftelses styrelse.
Jenny Yurshansky
Jenny Yurshanskys verk gestaltar politiskt laddade ämnen men talar samtidigt till betraktarens kroppsliga och sinnliga erfarenhet. Hon använder ett reducerat formspråk, som om hon vill skärpa betraktarens iakttagelseförmåga genom att sudda ut och ta bort snarare än att skruva upp volymen. I Projection (I Have A Dream) återger hon Martin Luther Kings historiska tal i en affisch där budskapet enbart anas genom de kvarlämnade punkterna och prickarna. I This Is Only A Test förlorar det normgivande och korrekta sin funktion när tretton olika färgtester som används för att ställa in dator- och tv-skärmar enligt rådande standard projiceras ovanpå varandra. I Forever Yours omvandlas en förtrolig hälsning till en standardiserad fras som varje besökare bär med sig hem.
USA sitter ihop med Kalifornien som sitter ihop med LA och Jenny. Yurshansky och LA sitter ihop med Malmö konsthögskola som sitter ihop med Jenny. Yurshansky sitter ihop med Jenny som sitter ihop med Yurshansky. Jenny och Yurshansky sitter ihop. Mellan Jenny och Yurshansky sitter konsten ihop, i mellanrummet. (…) Det är konstens rumtid där hennes konsthändelser äger rum här och nu på världslinjen – eller inte.
Dan Wolgers, konstnär och ledamot i Maria Bonniers Dahlins Stiftelses styrelse.
I början av september startade arbetet med att hitta årets Maria Bonnier Dahlins Stiftelses stipendiater bland flera hundra sökande konstnärer under 35 år. Den 18 november presenteras stipendiaterna som vardera tilldelas 75 000 kr. Ansvariga för urvalet av 2010 års stipendiater är Maria Bonnier Dahlins Stiftelses styrelse och en gästjury med Jo Widoff, assisterande intendent på Moderna Museet och Theodor Ringborg, frilansande curator.
Maria Bonnier Dahlins Stiftelse delar varje år ut stipendier med avsikten att stödja unga bildkonstnärer och konstnärligt arbete. Stiftelsen bildades 1985 av Jeanette Bonnier till minne av dottern Maria. Bonniers Konsthalls öppningsutställning på hösten 2006 presenterade alla stipendiater genom åren. Sedan stiftelsen grundades har 63 konstnärer tilldelats stipendiet, däribland Cecilia Edefalk, Karin Mamma Andersson, Jacob Dahlgren och Gunnel Wåhlstrand.