Sofia Bäcklund
I utställningen visas Sofia Bäcklunds verk VEGETATING : ACTION : CUT och Osmosarbetet del ett/ nödtvång och fixering/ kläder på/ av/ geografiska förutsättningar/ basala behov. Hon arbetar ofta i serier med skulpturer som breder ut sig i rummet och som betraktaren måste röra sig runt för att till fullo uppleva. Sofia Bäcklund arbetar med material med olika karaktär och låter tungt järn möta skirt papper. Skulpturernas former känner man igen. Förlagor finner hon i stadsmiljön, som refuger och gångtunnlar, såväl som bland hemmets ständigt växande högar. Sofia Bäcklund låter oss på ett högst konkret sätt begrunda frågor kring mängd, massa och begränsning.
I Sofia Bäcklunds skulpturer stämmer minimalismen träff med en grov och jordig materialromantik som stökar runt ordentligt med arvet från Joseph Beuys, Robert Smithson och Eva Hesse. Att stoppa in en levande, men orörlig, människa i dessa materialhögar tyder på att konstnären är medveten om att konstverket inte bara, och med självklarhet, representerar liv. Materialen kan också utgöra ett hinder för det levande, entropi skulle Smithson ha sagt.
Olle Granath, ständig sekreterare vid Konstakademien och ledamot i Maria Bonnier Dahlins Stiftelses gästjury.
Kristina Matousch
I utställningen medverkar Kristina Matousch med verken Massaoch Volym samt performancen Subjekt i Objekt som framförs under invigningen. Frågor om människans begär efter saker och konsten som vara går som en röd tråd genom hennes konstnärskap. I tekniker som måleri, skulptur, installation och performance undersöker hon vardagliga föremål som omger oss. I sina verk återkommer Kristina Matousch till hål och perforeringar som är mer påtagliga än materialen runt omkring. Tomrummen synliggör att saker egentligen består av hål. Hål som mönstrar, formger och ger en ny mening åt de ytor och föremål som avlägsnats.
Att träffa Matousch, om det nu är på gatan eller i nån performance, det tillför verkligen något, trots att man egentligen blir ännu mer osäker och bortkommen ju! Men aptiten ökar och man tackar och bockar och välkomnar den stegrade hungern med nyfikenhet och gott humör! Förresten, hennes grejer rör sig ibland kring just ätandets mysterium och funktioner, eller hur? Tomt och fullt, plugg och hål, laddat och avväpnande. Det är hon själv och konstnärskapet som kommunicerande kärl… med hennes särpräglade humor som ventil emellan dem…
Dan Wolgers, konstnär och ledamot i Maria Bonnier Dahlins Stiftelses styrelse
Viktor Rosdahl
I utställningen på Bonniers Konsthall visas Viktor Rosdahls verk Hör maskinernas sång och Sköld (II). Viktor Rosdahl rör sig fritt mellan historiska referenser, samtidsskildringar och framtidsperspektiv. I måleriet skildrar han ett vittförgrenande mönster av tankar och en stämning som är ödesmättat indragande. Den traditionella linneduken har ersatts med upphittat material som plastpåsar, siden eller vaxduk. Rosdahl hämtar inspiration från tidiga målningar av Hieronymous Bosch men lika gärna från vykort på Sveriges gamla industrilandskap eller klipp från YouTube med den chilenska vissångaren och aktivisten Victor Jara. Det bor en vilja att framhäva samhällets orättvisor i hans bilder och med en varsamhet om detaljerna förenas det finstämda och brutala.
Viktor Rosdahls målningar tycks trivas i de mest oväntade sammanhang – i hålet på en trasig bordsskiva från Ikea, på ett duschdraperi eller en fuktskadad presenning. Ur sotsvarta övergivna industrilandskap stiger det gammalmästerliga måleriet fram med titlar som Bröllopsnatt på SKF, Mina år som fotbollsfru och Landing/Shelter för Aniara. I gränslandet mellan det personliga och det politiska bereds folkhemsdrömmens irrande rymdskepp en efterlängtad landningsplats.
Cecilia Widenheim, direktör för IASPIS och ledamot i Maria Bonnier Dahlins Stiftelses gästjury.
I början av september startade arbetet med att hitta årets Maria Bonnier Dahlins Stiftelses stipendiater bland flera hundra sökande konstnärer under 35 år. Ansvariga för urvalet av 2009 års stipendiater är Maria Bonnier Dahlins Stiftelses styrelse och en gästjury som består av Olle Granath, ständig sekreterare vid Konstakademien och Cecilia Widenheim, direktör för IASPIS.
Maria Bonnier Dahlins Stiftelse delar varje år ut stipendier med avsikten att stödja unga bildkonstnärer och konstnärligt arbete. Stiftelsen bildades 1985 av Jeanette Bonnier till minne av dottern Maria. Bonniers Konsthalls öppningsutställning på hösten 2006 presenterade alla stipendiater genom åren. Sedan stiftelsen grundades har 63 konstnärer tilldelats stipendiet. Bland tidigare stipendiater finns bland andra Cecilia Edefalk, Karin Mamma Andersson, Jacob Dahlgren och Gunnel Wåhlstrand.
Toppbild: Kristina Matousch, Volym, 2006. Foto: Bonniers Konsthall