Rineke Dijkstra

16 mar19 jun 2011

Vi får aldrig se målningen, men barnens fantasi triggar vår egen. I den andra filmen ser vi hur skolflickan Ruth, samtidigt djupt koncentrerad och lätt distraherad, försöker fånga Picassos motiv i sitt ritblock.

Idén till de båda filmerna föddes 2008 när Rineke Dijkstra var gästkonstnär på Tate Liverpool, där Picassos målning finns i samlingen, och fascinerades över museets pedagogiska arbete med de lokala skolorna. Särskilt intressant fann hon övningen ”work in focus” (verk i fokus), där barnen får i uppgift att betrakta konstverken noga och sedan uppmanas att diskutera kring dem.

Med van hand guidar Rineke Dijkstra mig genom ett helt komplex av frågor om identitet. Med andra ord hur man som människa blir till en självständig individ och hur vi kan existera i världen.

Camilla Larsson, curator Bonniers Konsthall

Rineke Dijkstra, Ruth Drawing Picasso, Tate Liverpool, 2009

Seminarium: Vad ser barn? 11 maj

Vad ser barn och hur ser vi på barn? I samband med Rineke Dijkstras utställning I See a Woman Crying arrangerar Bonniers Konsthall ett seminarium om barnkultur och pedagogik.

Deltagare
Kristoffer Arvidsson, forskare vid Göteborgs konstmuseum
Eva Funck, känd från SVT:s barnprogram, sin egen dockteater och sina populära barnvisningar på Bonniers Konsthall.
Jakob Krajcik, konstnär och har arbetat pedagogiskt med barn och ungdomar.
Liza Haglund, filosofipedagog, Södertörns högskola och Ung Filosofi, Södra Teatern.
Erik Uddenberg, dramaturg på Unga Klara som just nu driver projektet Uppfostran.
Moderator: Caroline Elgh, assisterande curator på Bonniers Konsthall.

Tack till