Fri entré, ingen föranmälan krävs, drop-in. BKH Café och butiken håller öppet under hela kvällen.
Programmet är en del av Kulturnatt Stockholm, läs mer här.
Stroboskop, rök från rökmaskin samt hög ljudvolym förekommer.
Vid sin mormors dödsbädd frågade konstnären och dramatikern Markus Öhrn henne om det var något hon ångrade i livet – om det fanns något hon skulle ha gjort annorlunda om hon hade möjligheten. Eva-Britt svarade att om hon fick göra om det, önskade hon att hon hade vågat vara mer destruktiv. Att hon någon gång i livet hade vågat följa sina egna begär.
Utställningen på Bonniers Konsthall – Requiem för Eva-Britt – öppnar den 1 maj och följer händelserna som uppstod efter samtalet och blir den första stora presentationen av Öhrns samarbete med tretton äldre damer från norra Italien och skapandet av gruppen Azdora– hon som bestämmer.
I en prolog till utställningen, Isoäiti tule takaisin (Mormor kom tillbaka), bjuds besökare in för att under en kväll få delta i ett pågående performance om saknade och en önskan om att få återförenas. Till ljudet av drone metal mässar de medverkande ”Isoäiti tule takais in”, finska för ”mormor kom tillbaka”, som ett sätt att bearbeta Eva-Britts bortgång samt ett försök till att återuppväcka henne från döden. Scenografin i rummet placerar besökare i gränslandet mellan en minnesstund och en drone metal-konsert och ger utrymme för besökare att själva minnas, sakna och sörja egna nära och kära.
Performancet kan även ses utifrån, genom fönstren på Torsgatan 19.
Medverkande
Markus Öhrn (f. 1972) är konstnär och dramatiker, sedan 2018 driver han teater- och performancekollektivet Institutet.
Linus Öhrn (f. 1984) är musiker och bror till Markus Öhrn. Linus Öhrn har bland startat samt varit verksam som gitarrist i metalbandet Siniestro.
Andreas Catjar-Danielsson (f. 1973) är musikproducent och kompositör och är bland annat delaktig i performancekollektivet Institutet.
Bild: Markus Öhrn