I arbetet med utställningen har Lap-See Lam ingått nyskapande samarbeten med industritekniska företag. Hon har producerat en unik 3D-skanning av Kina slott och gjort omfattande studier tillsammans med sinologer såväl som intendenter på Östasiatiska museet, varifrån Bonniers Konsthall har lånat in ett museiföremål till utställningen.
Lap-See Lam / Dreamers’ Quay, Dreamers’ Key
9 feb3 apr 2022
I det nyproducerade verket Drömmarnas kaj (2022) följer besökare tonåringen A’Yan igenom en tidsportal. Historien för oss via ett storskaligt skuggspel från 1970-talets svenska kinarestaurang tillbaka i tiden till 1700-talet och den rådande tidsanda som präglades av kineseri och de tidiga relationerna mellan Kanton och Sverige. Skuggspelet är Lams variant på en gammal form av visuellt berättande på vilken hon applicerar ny digital teknik såsom avancerad projection mapping; projicering på en yta som skapar en optisk illusion. Lam fascineras av skuggspelets bakomliggande historia och resa, berättartekniken kom från Kina till Europa i mitten av 1700-talet med återvändande handelsresande, vilket dess franska namn ombres chinoises (kinesiska skuggor) vittnar om.
Verket är en avslutande del i en verkstrilogi som inkluderar Phantom Banquet (2019–2021) och Mother’s Tongue (i samarbete med Wingyee Wu, 2018) som alla rör sig i och kring kinarestaurangen som ett sätt att få grepp om bilden av Kina genom historien. I Phantom Banquet placeras besökaren vid ett uppdukat bord, komplett med ett körsbärsblommande dekorträd, och upplever igenom VR-glasögon digitalt manipulerade visualiseringar av kinarestauranger och ett narrativ om föreställda och metaforiska rum.
Utgångspunkten för dessa verk är ett pågående projekt där Lap-See Lam 3D-dokumenterar interiörerna i välkända traditionella kinarestauranger innan de stänger eller säljs vidare och renoveras. Projektet tog sin början när Lams föräldrar sålde sin restaurang Bamboo Garden i Stockholm. Hennes vilja att bevara en minnesbild av restauranginteriören i kombination med en nyfikenhet att testa 3D-skanning blev början på en process som kom att utvecklas till en arbetsmetod där fokus till stor del ligger i att utforska bilden av Kina i svensk kulturhistoria. Tekniken för 3D-skanning är dock ofullkomlig men skanningarnas fel och brister skapar ett utrymme för Lam att placera miljöerna bortom tid och rum, i en annan dimension.
I utställningen möter vi även drakskeppet Floating Restaurant Sea Palace som byggdes i Shanghai efter kejserliga ritningar och anlände till Sverige 1991. Efter fruktlösa försök övergavs planerna för skeppet som en flytande kinarestaurang och båten lämnades vid Drömmarnas kaj i Göteborg. I dag används den av Gröna Lund som ett spökhus och beskrivs som ”ett skepp från orienten som bär på en uråldrig förbannelse”. Utställningen inkluderar även en ny serie verk, Drömmarnas kaj (Sjungande kockens dräkter), bestående av pappersdräkter som Lam vikt för hand, inspirerade av traditionell kinesisk pappersvikningsteknik och offergåvor i rökelsepapper, samt ett urval tidigare verk som neonskulpturen Phantom Banquet Ghost (2019).
BIOGRAFI
Lap-See Lam (f. 1990, Stockholm) har en masterexamen i fri konst från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Hon är den senaste vinnaren av Dagens Nyheters prestigefyllda kulturpris, 2021. Förra året valdes Lam till en av Europas 30 mest lovande personer inom konst och kultur av amerikanska Forbes. 2021 nominerades hon också till internationella Future Generations Art Prize. Hon har deltagit i ett flertal nationella och internationella utställningar, däribland Luleåbiennalen (2018), Performa 19, New York (2019) och Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris (2019). Lams verk ingår i Moderna Museets samling i Stockholm.
Första bilden, foto: Jean-Baptiste Béranger
MEDVERKANDE
Originalmusik, ljuddesign och spatialisering: Marlena Salonen, Linus Hillborg
Dramaturg: Axel Winqvist
Röstskådespelare: Ping-Kwan Lam, Chen-Pong Lam, Vanessa Tang
Den sjungande kocken: Ping-Kwan Lam
VFX-konsult: Martin Christensen
Projection mapping: Tom Waldton
Graphic design: Thomas Bush
Produktion av skulpturer: Fredrik Eriksson, Linda Ottosson, Dennis Härmä, Kornskarpt, Myra Design
Tack till: Lap-Yan Lam, Yuk-Lin Lam, Johan Wang, Helena Chreisti, Pico Interactive, Stena Metall, Nordic Brass Gusum