Jesper Just (f. 1974, Köpenhamn) tillhör en av sin generations mest internationellt uppmärksammade konstnärer från Danmark. Han har på ett konsekvent sätt utforskat videokonsten som medium. En stor inspirationskälla är spelfilm och filmens unika möjlighet att skapa starka berättelser med ljud och bild. Just intresserar sig för platser som bär på en särskild dragningskraft och låter dem spela huvudrollen – komplexa motorvägssystem utanför Los Angeles, utopiska samhällsbyggen ute i den kaliforniska öknen och Detroits övergivna stadskärna.
Intercourses från 2013 är Jesper Just mest komplexa videoinstallation och utgör utställningens kärna. På fem projektioner får vi följa tre män med afrikanska ursprung som rör sig runt i en stad som ser ut som Paris. Affärsskyltar med kinesiska tecken och höga huskroppar som tornar upp bakom de vitputsade fasaderna vittnar dock om att verket inte är filmat i den europeiska staden utan i Kina. Jesper Just fick idén att filma i stadsdelen Tianducheng, som ligger i kuststaden Hangzhou, när han skulle representera Danmark på konstbiennalen i Venedig. Utställningsområdet huserar nationella paviljonger vari världens länder ska visa upp den allra främsta konsten från sitt land. Paviljongerna bildar nationer i nationen, vilket Just associerade till alla de stadskopior som växer fram världen över. Kina är det land som utmärkt sig och har under lång tid skapat kopior av framför allt Europeiska städer i sina städer. Intercourses lyfter frågor kring hur städer i dag växter allt fortare och hur detta påskyndar migration och urbanisering.