Bonniers Konsthall presenterar stolt den första stora separatutställningen med amerikanska konstnären Sharon Lockhart i Norden. I två decennier har Sharon Lockhart arbetat med att skildra individer och grupper i deras vardag i filmer och fotografiska verk. Hon tillhör en generation konstnärer som på 1990-talet vände blicken mot det vardagliga, mot det subjektiva och mänskliga. Hon tillhör också dem som tidigt började söka inspiration i filmens värld, och hon har haft enorm betydelse för utvecklingen av film som uttryck i bildkonsten. Hon lånar arbetsmetoder från dokumentärfoto- och film, etnologi och antropologi, och kombinerar med en utpräglad och minimalistisk estetik. Lockharts verk befinner sig i gränslandet mellan det fotografiska och filmiska och understryker mediernas förhållande till tid och rum. Hennes fotografier är noggrant komponerade – ett slags frysta dokumentära teaterstycken, medan hennes filmer har ett nedsaktat tempo som påminner om fotografi. Sharon Lockharts konstnärliga metoder har influerat många av hennes samtida kollegor – i Sverige ser man släktskap med hyllade konstnärer som Ann-Sofi Sidén, Johanna Billing och Annika Eriksson.
Sharon Lockhart riktar ofta strålkastaren mot de förbisedda – människor och platserna där de bor och arbetar, som är högst närvarande i vardagen, men som sällan syns i samtidskonsten. Ofta slår hon sig ner på en plats i långa perioder och lär känna människorna som bor där och involverar dem i sitt arbete. Hon har gjort samarbetsprojekt med, bland andra, industriarbetare i Maine i USA, en kvinnlig musselplockare i en mansdominerad yrkesgrupp, japanska skolflickor och barn som leker i de före detta judiska kvarteren i Łódź i Polen. Sitt minutiösa fältarbete förvandlar hon sedan till poetiska tablåer i film och fotografier.
Milena, Milena – en utställningstrilogi
Milena, Milena är den andra delen i en utställningstrilogi som baseras på porträttet av den polska tonårsflickan Milena – en berättelse om svårigheten att lämna barndomen och att bli vuxen. Sharon Lockhart träffade Milena när hon filmade sitt verk Podwórka i Łódź i Polen 2009. Podwórka betyder bakgård på polska och filmen visar sex olika gårdar i Łódź och barnen som lever och leker där. En av gårdarna var där den då nioåriga Milena bodde. Sharon Lockhart drogs till flickans starka personlighet och genom lek utvecklades en vänskap dem emellan. I samband med att Sharon Lockhart blev inbjuden att göra en utställning i Warsawa 2013 sökte hon upp Milena igen, nu en tonåring. Milena hade en dröm om att skriva en bok om sitt liv, och hennes uttryckta önskan om att berätta sin historia ledde till ett samarbete där Sharon Lockhart tillsammans med Milena utforskar konstnärliga uttryck för att ge Milenas berättelse en röst.
Särskilt för utställningen på Bonniers Konsthall har Sharon Lockhart låtit göra en glasmålning av Milena. Glasmåleri är en gammal polsk tradition och tekniken som använts utvecklades redan på 1300-talet. Idén till glasverket föddes ur en vilja att skapa en hyllning till Milena som är djupt rotad i historien, något som känns stabilt och permanent som en kontrast till den förgänglighet som präglar Milenas livssituation. Till sin hjälp har hon tagit den polske glasmålaren Piotr Ostrowski som har tolkat konstnärens hastigt tagna fotografi av Milena.
Utställningstriptyken Milena, Milena innehåller utvalda verk som lyfter fram den biografiska dimensionen i Sharon Lockhart konstnärskap. Milena, Milena inramas av två verk med stark biografisk bakgrund: Utställningen öppnar med den filmiska Double Tide (2009), filmad i Maine, USA, där Lockhart tillbringade sin barndom, och avslutar med den sällan visade serien Untitled Studies (1993 – pågående), ett slags fotografisk dagbok uppbyggd av bilder från konstnärens barndom, avfotograferade från Lockharts eget familjealbum.
Milena, Milena har curerats av den polske curatorn Adam Budak tillsammans med Camilla Larsson på Bonniers Konsthall, som en fortsättning på den av Budak curerade första delen i trilogin på CCA Warsaw. Den tredje delen av Milena, Milena visas senare i år på Kunstmuseum Luzern i Schweiz. Utställningsarkitekturen har skapats av Sharon Lockharts mångåriga samarbetspartner, den Los Angeles-baserade arkitektbyrån Escher GuneWardena. Utställningsserien följs av en katalog utgiven av Silvana Editoriale.