Erik Thörnqvist / Skarpt, snyggt, hårt, kallt, metalliskt, förföriskt, glänsande och out of this world

En fördjupande text om Thörnqvists konstnärskap av frilansade curatorn och skribenten Tal Gilad.

Skarpt, snyggt, hårt, kallt, metalliskt, förföriskt, glänsande och inte av den här världen – det här är det primära vokabulär jag använder när jag närmar mig Erik Thörnqvists konstnärskap, som just nu visas i Bonniers Konsthalls strama salar. Jag har cirka 700 ord för att beskriva det som ligger bortom vad du tydligt ser och känner, och för att bjuda in och engagera dig i osäkerheterna som den subjektiva analysen och medvetna tolkningen innebär.

Other Dead Giveaway En blomma, en frukt, ansiktshår, smycken, ett klädesplagg – en ledtråd för att hjälpa dem med trasig gaydar. Denna samling – en mängd vardagsföremål – visas på specialbyggda podier, alla med symbolisk betydelse i det offentliga/privata och med historisk betydelse för hbtqia+-personer som igenkänningstecken som hjälper oss att finna varandra i skuggorna. Det är vad vi i dag tolkar som queer estetik innan den blev förfinad och blandades in i mainstreamkulturen av 1990-talets metrosexuella. Texten på skyltarna är fiktiva dagboksinlägg skrivna och redigerade av AI.

Un chant d’amour Ett hyllningsverk med hänvisning till Jean Genets enda film som isolerar den berömda scenen där cigarettrök förs från den ena till den andra sidan cellväggen i ett fängelse genom ett tunt sugrör. Trots att den filmades 1950 kommer den fortfarande att ta andan ur dig. Den fångar isoleringens varaktiga törst efter kärlek och beröring – ren lust och ömhet. Diskret kan en hålla sitt ansikte över ångorna och fantisera om att fantiseras om.

Standmaschine Dessa humaniserade stolar, som tidigare har beskrivits som en dekonstruktion av det europeiska moderna
projektet, förkroppsligar skärningspunkten mellan samtida och klassisk design. Eftersom popularitet leder till omedvetna köp av kopior, måste vi fråga oss: spelar äkthet någon roll? I slutändan konfronterar möblerna oss med sina estetiska kvaliteter och utmanar den avsedda funktionaliteten.

Politics of a Hole Ingår i en serie skulpturer som speglar den historiska övergången till att ha vita kakelplattor i hemmet och främjar en estetik av absolut renhet, samtidigt som den antyder anonymiteten i offentligt sex. Dessa konstverk omtolkar gloryhålet och integrerar det i en kakeldesign med mjuka kurvor som framhäver det förtryckande folkhemmets estetik.

Finook Språk kan avslöja dolda, mörka historier. Det homofobiska nedsättande ordet Finook, från italienska finocchio (fänkål), härrör från en tid då homosexuella i Europa mördades och brändes i massor – fänkål användes för att dölja lukten av brinnande kött. Vad betyder gjutningen av en knölfänkål – som en industriell trompe l’oeil till en fejkad fruktskål – ett vanitas som aldrig ruttnar och där döden inte inträffar?

Krasch Denna hybrida arbetsskiss kombinerar 3D-skanningar av klassiska konstverk som bildar en fragmenterad, modern grekisk hjältegud. Den refererar till kompositionen i Goyas etsning This is Worse från The Disasters of War, som föreställer en död man inspirerad av Belvederetorson. Konsthistorien lär oss att de vackraste delarna är trasiga fragment, som resterna av grekiska skulpturer – en melankolisk påminnelse om ett underbart förflutet som belyser det som för alltid gått förlorat.

Vaseline Vision Det suddiga abstrakta fotografiet, taget i Los Angeles nära den ökända Vaseline Alley, fångar en detalj av en billig T-shirtkopia av ”Tom of Finland” upptäckt i ett skyltfönster. Konstnären besökte en av gayhistoriens mest omtalade cruisingplatser, bara för att finna en tom parkeringsplats. Du kan tolka detta som en estetisering av en All I Got Was This Lousy T-Shirt-souvenir som återspeglar ett försök att förhärliga en erfarenhet av frigörelse.

Abseiling to a Gay Beach Vid Côte d’Azur finns en historisk gaystrand som nås genom ett hörn av en traditionell familjestrand. För att ta sig dit måste en navigera bland farliga stenblock, klippor och vassa stenar. Den sista etappen av den 30 minuter långa vandringen kräver nedfirning av ett fem meter långt rep, här återskapat som ett konstverk. Verket blir en bredare metafor för de utmaningar som marginaliserade grupper tvingas möta i dag.

Before / After Ett funnet föremål – en illustration av vad som verkar vara ögonblicket före och efter (middag). Pictures Generationens approprierande gest visas bland verk som kräver tungt arbete. Det påminner om 1980-talsreklam och väcker en känsla av romantisk konceptualism.
Vad hände?
Något
som
förändrade
allt.


Bild: Erik Thörnqvist, Maria Bonnier Dahlins Stiftelses stipendiat 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger