Artists’ Film International del III

Miguel Fernandez de Castro Grammar of Gates/Gramática de las puertas, 2019

Utvald av Ballroom Marfa, Texas, USA
Längd: 20:31 minuter

Miguel Fernández de Castros film Grammar of Gates/Gramática de las puertas är ett visuellt och ljudmässigt dynamiskt collage som följer utvecklingen av de överlappande områden, språk och konflikter som har märkt gränsen mellan Mexiko och USA inom den suveräna Tohono O’odham-nationen. Konstnären väver samman utdrag från 70-tals filmen Geronimo Jones med drönar -och övervakningskamera-lika bilder av landskapet och en uttryckslös uppläsning av fraser från Praktisk spansk grammatik för gränskontrollpolisen. Den rutinmässiga repetitionen av texten formar en kuliss för den banala och brutala arkitektur av makt som existerar vid gränsen.

Miguel Fernandez De castro, Grammar of Gates/Gramática de las puertas, 2019. Stillbild från film.

Lerato Shadi, Mabogo Dinku, 2019

Utvald av Friends of Iziko South African National Gallery, Kapstaden, Sydafrika.
Längd: 6 min

Lerato Shadis verk utmanar den västerländska historieskrivningen och synliggör det som har osynliggjorts och förbisetts. I synnerhet kritiserar hon antagandet att västerländsk historia är världshistoria. I videoverket ses konstnärens hand göra gåtfulla gester och hon sjunger en folkvers på ett sydafrikanskt språk. Men hon förser inte betraktaren med någon undertext eller vägledning till vad orden och gesterna betyder utan hon skildrar det icke-skildringsbara, hennes folks historia som marginaliserades under apartheid i Sydafrika.

Lerato Shadi, Mabogo Dinku, 2019. Stillbild från film.

Mohamed A. Gawad, betalpha (Balbalah), 2018

Utvald av Mohammad och Mahera Abu Ghazaleh Stiftelse. Amman, Jordanien.
Längd: 5:31 min

Mohamed A. Gawads film betalpha (Balbalah) tar avstamp i en tid före vår tideräkning, när ett Big Bang i Babel sätter igång en fortplantning av språk som fortskrider i konstant rörelse. Gawad avbildar ett dystopiskt scenario där språk, utarmat och avskalat från sin ursprungliga inaktivitet, inte längre kan upprätthållas. Språket börjar långsamt sönderfall till fonetiska fragment med en oklar betydelse. Förlusten tycks dock öppna upp för möjligheten att tillskriva orden nya betydelser.

Mohamed A. Gawad, betalpha (Balbalah), 2018. Stillbild från film.