Mire Lee

Yuvinka Medina, senior curator, i samtal med Mire Lee.

Yuvinka Medina: Dina skulpturer existerar ofta i ett tillstånd av långsam transformation, vilket framkallar både fysisk och känslomässig spänning. Hur ser du på förhållandet mellan förfall, sårbarhet och mänskliga band i ditt arbete?

Mire Lee: En kropp som ruttnar är en kropp som har levt, som har berörts, hållits, varit nära. Det är något djupt erotiskt och ålderdomligt med sammanbrottets oundviklighet, om hur vi upplöses i varandra, i tiden, i världen. Även om installationen som ingår i denna utställning är ganska högljudd dras jag till långsamheten, till trögheten och dess melankoliska passivitet. I sömnen, i inaktiviteten glider intelligens och artikulation undan, och vi blir lika varandra, mer universella.

Biografi

Mire Lee (f. 1988, Seoul) är baserad i Sydkorea och Nederländerna. Hon har en kandidat från College of Fine Arts, Seoul National University, Sydkorea (2012). Lee har haft soloutställningar på Tate Modern, London (2024); New Museum, New York (2023); MMK Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (2022) och Art Sonje Center i Seoul (2020). Grupputställningar inkluderar National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul (2024); High Line Art, New York (2023) och konstbiennalen i Venedig (2021). Hennes verk finns representerade i flera samlingar, bland annat Center Pompidou, Paris; San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; Fundacion Medianoche, Granada och MMCA (National Museum of Modern and Contemporary Art), Seoul.

Läs mer här.


Bild: Mire Lee, Look, I’m a Fountain of Filth Raving Mad with Love, 2024. Begagnade gjutformar, cementblandare. Varierande mått. Installationsvy, territory, Sprüth Magers, Berlin, 2024. Foto: Ingo Kniest. © Mire Lee. Courtesy konstnären och Sprüth Magers