Åsa Cederqvist

Yuvinka Medina, senior curator, i samtal med Åsa Cederqvist.

Yuvinka Medina: Dina verk lyfter fram det som ofta marginaliseras eller uppfattas som odefinierbart. I stället för tydlighet betonar du värdet av det osäkra och öppna. Vad betyder detta mellanrum för dig, och hur tror du att det kan skapa nya sätt att förstå och föreställa sig framtiden?

Åsa Cederqvist: Ja, det stämmer. Jag tänker ofta på att vår värld styrs av vad vi anser vara smutsigt och rent, både bildligt och mentalt. Väldigt binärt och rationellt. Samtidigt som ens inre verklighet inte alls är särskilt säker på det ena eller det andra. Ofta är det ju både och. Jag försöker ofta skapa ett lager-på-lager-berättande och visa på hur vi inte ser världen så antingen-eller. Det odefinierbara är i sin genuina form någonting väldigt hoppfullt och fyllt av frihet för mig. Det står som en motpol till det rationella, fastslagna och slutgiltiga. Det speglar för mig även tillblivelse och upplevelsen av en kreativ process. I en kreativ process måste du tillåta dig ta in allt, inte bara det vackra och tillvända. Och det är först då du är öppen för det, som du också kan hantera det och skapa något autentiskt och starkt, som förhoppningsvis kan vara förlösande.

Biografi

Åsa Cederqvist (f. 1975, Stockholm) är baserad i Sverige. Hon har en masterexamen från Konstfack, Stockholm (2000). Cederqvist har haft soloutställningar på Gustavsbergs Konsthall (2021); Galleri Lars Palm, Sandviken (2021); KRAFT, Bergen (2020) och Künstlerhaus Bethanien, Berlin (2017). Grupputställningar inkluderar Hanaholmen, Helsingfors (2022); Färgfabriken, Stockholm (2021); Kunsthal Rønnebæksholm, Danmark (2020); Galerie im Marstall, Ahrensburg, Tyskland (2019) och Momentum 10, Moss, Norge (2019). Cederqvist har gjort offentliga gestaltningar för Göteborg stad (2024), Heby Folkets Park (2022) och Stockholm Konst (2020).

Läs mer här.


Bild: Åsa Cederqvist, The Cabinet, 2010. Stillbild. Foto: Frida Wendel