Yuvinka Medina: Ditt arbete belyser effekterna av miljökatastrofer på Puerto Rico, särskilt bostadsbyggnadernas bräcklighet. Hur balanserar du personligt och kollektivt minne i ditt arbete när du riktar in dig på dessa akuta frågor?
Mariana Ramos Ortiz: Mina erfarenheter och minnen av klimatrelaterade kriser är djupt invecklade i den bredare historien och det kollektiva minnet av dessa incidenter. Det personliga och kollektiva vävs in i varandra och blir nästan oskiljaktiga. I efterdyningarna av livsförändrande händelser som orkaner växer en känsla av enhet och samarbete fram som är avgörande. Den personliga upplevelsen smälter samman med kollektivet, vilket understryker vikten av delat motstånd.
Solskydd och stormluckor, med sina gängse användningsområden, fungerar som förmedlare mellan mina personliga minnen och den bredare, gemensamma erfarenheten. Objekten tillåter mig att fördjupa mig samtidigt som de skapar utrymme för andra att reflektera, att sammanfläta sina minnen med mina, och att omfamna en djupare känsla av förbindelse.
Biografi
Mariana Ramos Ortiz (f. 1997, Cabo Rojo) är baserad i USA och Puerto Rico. Hon har en MFA i Printmaking från Rhode Island School of Design, Providence (2021) och en kandidat i Visual Arts från Magna Cum Laude, University of Puerto Rico (2019). Ramos Ortiz har haft soloutställningar på Arizona State University Art Museum, Tempe (2024) och Central Contemporary Arts, Providence (2023). Grupputställningar inkluderar Charlie James Gallery, Los Angeles (2024); Whitney Museum of American Art, New York (2023) och Newport Art Museum, Newport (2022).
Läs mer här.
Mariana Ramos Ortiz, Breezeblocks (derrumbe), 2023 Foto: Natalie Montero