Program
18.00 Presentation av Victoria Verseau
18.15 Victoria Verseau, A Ghost’s Gaze, 2021
18.45 Salad Hilowle, Morianer, 2018
19.00 Presentation av Theresa Traore Dahlberg
19.15 Theresa Traore Dahlberg, Ambassadörens fru, 2017
19.40 Lap-See Lam/Wingyee Wu, Mother’s Tongue, 2017
20.00 Digital presentation av Salad Hilowle
20.15 Salad Hilowle, Morianer, 2018
20.30 Victoria Verseau, A Ghost’s Gaze, 2021
21.00 Digital presentation av Lap-See Lam
21.15 Lap-See Lam/Wingyee Wu, Mother’s Tongue, 2017
21.45 Salad Hilowle, Morianer, 2018
22.00 Theresa Traore Dahlberg, Ambassadörens fru, 2017
22.30 Victoria Verseau, A Ghost’s Gaze, 2021
23.00 Lap-See Lam/Wingyee Wu, Mother’s Tongue, 2017
23.30 Salad Hilowle, Morianer, 2018
Salad Hilowle, Morianer, 2018
02.32 min
I verket Morianer låter Salad Hilowle kameran långsamt passera genom en postindustriell byggnad. En omförhandlad plats som har förlorat sitt värde vid det tidigare bruket men som också har befriats från det arbete och slit som industrin var förknippad med. Här får vi möta och spegla oss i andras ögon; synen på människor och blickarna från en samling män. Dessa män ser ut att vänta på något. Kanske på att bli betraktade på något annat sätt än utifrån hudfärg, att slippa ur det strukturella våld och den diskriminering som är en följd av koloniala arv och upprepade rasifieringsprocesser; att inte bara överleva utan att få leva i den långa fred och den trygghet som ett liv i Sverige skulle kunna innebära.
-Erik Oscar Anderman, konstkonsulent Region Gävleborg
Salad Hilowle (f. 1986 i Somalia) är uppvuxen i Gävle. Både som konstnär och som filmregissör återkommer Hilowle till känslan av att befinna sig i ett mellanförskap; att vara klämd mellan olika föreställningar om hur vi förväntas göra våra identiteter och att inte riktigt höra hemma någonstans. Vi ser hur detta gestaltar sig i bräckliga collage som balanserar på gränsen mellan det lågmält kritiska och den djupa frustrationen och i filmer som drömlikt rör sig genom personliga minneslandskap och politiskt kringskurna rum. Salad Hilowle har en masterexamen i fri konst från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. År 2020 tog Hilowle var Bernadotteastipendiat genom Konstakademin.
Lap-See Lam/Wingyee Wu, Mother’s Tongue, 2017
17.42 min
3D-animation, HD video and stereo sound
Videoverket Mother´s Tongue (2017) – ett samarbete med regissören Wingyee Wu – är från början skapad som en app där filmiska sekvenser i 3D tar med betraktaren på en resa över tid och rum. Berättad från framtiden får vi möta tre generationer kvinnor och höra om deras erfarenheter av Kinakrogen som plats och hur den förändrats över tid. Identitetspolitiska och kulturhistoriska värden vävs samman där restaurangen i sig fungerar som ett subjektivt medvetande där spår av både realism och science fiction kan hittas.
Producent: Mossutställningar
Grafisk design: Thomas Bush
Ljuddesign: Max Stenerudh
Röstskådespelare: Sofie Wu, Emmie Chau & Yuk-Lin Lam.
Tack till alla på Restaurang Ming Garden, Restaurang Mandarin City, Restaurang Hong Kong och familjen Lam.
Courtesy of the artists and Galerie Nordenhake Stockholm.
Lap-See Lam (f. 1990, Stockholm) har en masterexamen i fri konst från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Hon är den senaste vinnaren av Dagens Nyheters prestigefyllda kulturpris, 2021. Förra året valdes Lam till en av Europas 30 mest lovande personer inom konst och kultur av amerikanska Forbes. 2021 nominerades hon också till internationella Future Generations Art Prize. Hon har deltagit i ett flertal nationella och internationella utställningar, däribland Luleåbiennalen (2018), Performa 19, New York (2019) och Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris (2019). Nyligen presenterade hon sin första omfattande soloutställning på Bonniers Konsthall (2022) och tilldelades Mara Bonnier Dahlins stipendiat 2017. Lams verk ingår i Moderna Museets samling i Stockholm.
Wingyee Wu är utbildad vid NYU och Central Saint Martins. Hon är filmskapare och affärskvinna med rötter i Hong Kong diasporan. Wu bor och arbetar i Stockholm.
Theresa Traore Dahlberg, Ambassadörens fru, 2017
16 min
I filmen Ambassadörens fru får vi följa den franska ambassadörens fru i hennes komfortabla vardag i Ouagadougou, Burkina Faso. Kameran sveper långsamt över residensets imponerande trädgård, där arbetare ständigt upprätthåller prakten. Betraktaren blir snart varse att ambassadörens fru drömt om att bli en hyllad operasångerska. Varje dag sjunger hon sin repertoar medveten om att hon som ambassadörens fru inte får arbeta. Fångad i en priviligierad tillvaro använder hon sången för att stå ut och hålla fast vid sina drömmar.
Theresa Traore Dahlberg (f. 1983) är filmare och konstnär, uppväxt i Skogsby, Öland och i Ouagadougou, Burkina Faso. Hon bor och arbetar i Stockholm. Traore Dahlberg erhåller examen från Stockholms dramatiska högskola, Kungl. Konsthögskolan och The New School, New York. Hon har uppmärksammats internationellt för sitt poetiska och subtilt effektiva sätt skildra ämnen som postkolonialism, feminism och ojämlikhet.
Victoria Verseau, A Ghost’s Gaze, 2021
21:07 min
HD Video
A Ghost’s Gaze (2021) är Victoria Verseaus försök att närma sig och vårda minnet av sin bortgångna vän Meril. Konstnären och Meril träffades i samband med att de skulle genomgå en könskonfirmerande operation i Thailand. Under en period präglad av oro inför en oviss framtid fann de ett viktigt stöd i varandra. I verket skildras folktomma platser som det nu nedgångna sjukhuset där konstnären och Meril opererades, det tysta hotellet de bodde på under konvalescensen och den vidsträckta sumpmarken i stadens utkant. En viskande röst berättar om platserna och vännerna, avlägsna minnen som kommer tillbaka likt spöken. A Ghost’s Gaze vill skildra en plats bortom tiden, en upphävd rumslighet som svävar mellan liv och död.
Redigering: Victoria Verseau
Foto: Daniel Takács
Ljuddesign & grade: David Nord
Victoria Verseau (f. 1988) har en bred praktik som innefattar rörlig bild, skulptur, storskaliga installationer och performance. Hon bor och arbetar i Stockholm där hon tog en masterexamen vid Kungl. Konsthögskolan 2020. Verseaus konstnärskap är inriktat på undersökande av kropp, identitet och sociala strukturer. I hennes verk finns också beröringspunkter till filosofi och andlighet. Verken tar ofta avstamp i personliga erfarenheter av att vara trans och ny kvinna. Utifrån sin egen berättelse undersöker hon större existentiella frågor; vilka vi är, hur vi existerar och vilka vi vill vara. Victoria Verseau har medverkat i utställningar på Kulturhuset, Stockholm, (2021); Gislaveds konsthall (2021) och Uppsala konstmuseum (2021). 2017 belönades hon med ANNA-priset.