Peter Geschwind utvecklade en unik teknik för att skapa ”verklighetsanimationer”, där han med hjälp av ljud och ljus skapade en illusion av att föremål var vid liv. I samtalet får du lära dig mer om de analoga uppfinningarna i tidig film- och animationshistoria som inspirerat verken i utställningen After Image. Dessutom delar konstnären Niki Lindroth von Bahr sina tankar om sin egen process och relation till äldre animationstekniker. Samtalet leds av curatorn och författaren Niclas Östlind.
Niki Lindroth von Bahr är konstnär och filmskapare med fokus på stop motion-animation. Hennes filmer har visats och fått flera priser på festivaler världen över, som Cannes, Berlinale, Toronto och Sundance. Min börda har sedan premiären 2017 tilldelats över 85 priser, inklusive Le Cristal för bästa kortfilm i Annecy, bästa internationella kortfilm i Toronto och Guldbaggen för bästa kortfilm 2018. 2019 blev hon utnämnd av tidningen Variety till en av “10 Animators to Watch for” och nominerad till Dagens Nyheters Kulturpris. Hon sitter med i The Oscar Academy och i kortfilmsjuryn för Guldbaggegalan.
Niclas Östlind är fil. dr. i fotografi, curator och lektor på enheten film, fotografi och litterär gestaltning på HDK-Valand vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om linsbaserade kulturer och publicerad och cirkulerad fotografi. Den senaste utställningar han curerat är en retrospektiv med Ralph Nykvist på Dunkers kulturhus. Östlind är även medverkande skribent i den kommande katalogen till Peter Geschwinds utställning After Image.
Entré till utställningen ingår i priset. Begränsat antal platser.
Bilder: Niki Lindroth von Bahr. Foto: Jorun Burman Berg. Niclas Östlind.