Stipendiater 2013: Maria Bonnier Dahlins stiftelse

1 dec 20135 jan 2014

Maria Bonnier Dahlins stiftelse delar varje år ut två eller tre stipendier med avsikten att stödja unga bild­konstnärer och konstnärligt arbete i Sverige. Stiftelsen bildades 1985 av Jeanette Bonnier till minne av dottern Maria. Sedan stiftelsen grundades har 70 konstnärer tilldelats stipendiet, däribland Cecilia Edefalk, Karin Mamma An­dersson och Gunnel Wåhlstrand. 2012 års stipendiater var Pauliina Pietilä, Sara Wallgren and Nadja Bournonville.

Årets stipendiatutställning invigs söndag 1 december. Öppen vernissage och invigning av julshopen. Samma dag presenteras berättelser från Tidsmaskinen – en kreativ skrivverkstad för barn som arrangeras i samarbete med Berättarministeriet. Fri entré hela dagen. Varmt välkommen!

Josef Bull

JosefBull_2
Josef Bull, Triple-headed Didgeridoo, 2013. Fungerande didgeridoo, målad PVC-plast på filt.

Josef Bull skapar konceptuella skulpturer och objekt som sammanför vilt skilda ämnen och fenomen. Han fascineras av förbindelser som kan uppstå mellan kulturer, tider och material och återkommer ständigt till idéer om samband mellan tillsynes orelaterade föremål och teman. Hans ämnen kommer nästan uteslutande från webbaserade miljöer och verken föds ofta ur oväntade sammanträffanden som uppstår då man surfar på nätet. För Triple Headed Didgeridoo har han hämtat inspiration från YouTube-videos med ”gör-det-själv”-instrument. Skulpturerna/instrumenten är gjorda av vanliga PVC-rör, målade med hobbyfärg och presenteras på färgglada filtar. De individuella formerna gör att varje didgeridoo har sin egen visuella karaktär och sin egna unika ton. Josef Bull intresserar sig för den absurda kopplingen som uppstår mellan ett urtida ceremoniellt instrument och samtida avloppsrör i plast. En didgeridoospelare som Josef Bull samarbetar med kommer spela på instrumentet några tillfällen under utställningsperioden.

Juryns motivering: Hos Josef Bull finns en nyfikenhet och humor som är svår att stå emot. Han arbetar med redskap som ger en förhöjd upplevelse mellan människor, som om luften vi delar bär på en estetisk gemenskap. Han tillverkar batterier av citroner och annan frukt, andningsdelare och andra mystiska objekt, men hans spiritism är av ett handfast slag, mer en blinkning mot ett historiskt fenomen omsatt till konstnärliga experiment och skulpturer.

Josef Bull, född 1984, kommer från Huddinge, Stockholm men bor och verkar nu i New York. 2009 tog han sin BFA vid Konstfack i Stockholm och 2013 fick han Konstnärsnämnden assistentstipendium.

Olof Inger

OlofInger
Olof Inger, Meditationer, 2013. Skrivarbläck på papper. Courtesy konstnären och AnnaElle Galley.

Meditationer är en serie teckningar gjorda med skrivarbläck på papper. Teckningarna ett pågående arbete och ett sätt för konstnären att göra sitt sinne och sin kropp mer närvarande, som en förening eller balanserande av kosmos. Arbetet är utfört på standardiserat printpapper beskuret till måttet 36×36 tum för då behövs inte mer än armen röras för att utföra meditationen. En egentillverkad penna gjord av tomma bläckpatroner används för att hålla en lika fet linje. Detta är den enda regeln för teckningarna, att de ska börja och sluta på samma ställe. Olof Inger har gjort cirka 200 olika meditationer där varje meditation skapar en unik loop.

Juryns motivering: Olof Inger har en alldeles egen slagruta som gör att steget mellan konstnärlig impuls och utförande blir direkt, all möda är som bortblåst.
De komprimerade kropparna i Containers undersöker frågor om konsumism och kosmisk ökning av spill, de är djupt förankrade i den fysiska världen och genom att ge en närvaro av ett vitt brus. Hans teckningar av rörelsemeditationer som börjar och slutar i samma punkt bildar en formsäker loop som övertygar i sin uttryckskraft.

Olof Inger, född 1979, är uppvuxen i Stockholm och 2012 utexaminerades han med en BA från Kungl Konsthögskolan. Han bor och verkar idag i New Haven, Connecticut, USA där han studerar vid Yale University School of Art.

Nanna Nordström

NannaNordström
Nanna Nordström, A Sound Family Makes a Sound State, 2013. Mixed media. Galleri Nordenhake, Foto: Oscar Furbacken

Nanna Nordström utgår från olika objekts riktningar och tyngdpunkter för att bygga ett narrativ av balansakter som ständigt hotar att kollapsa. Hon undersöker hur mening skapas och fungerar genom förhållanden som uppstår då objekt och material sätts i relation till varandra, till ett rum eller till våra kroppar. Hennes arbeten är en process och först vid det publika tillfället sätts ramen för vad som i slutändan blir verket. Under det senaste året har Nanna Nordström jobbat med text där hon undersöker om det går att förhålla sig till ord och skrivande på samma sätt som hon förhåller sig till material och objekt.

Juryns motivering: I sina installationer skapar Nanna Nordström en ny visuell repertoar av material, former och relationer mellan objekt som bär idéer och begrepp som inte kan framställas språkligt. Hon experimenterar med relationen mellan text och visuella språk, och verkar i gränsen mellan bägge, med vad som är omöjligt att översätta. Genom att försätta vardagliga objekt i spänning skapar hon unika situationer och handlingar. Hon testar objektens materialitet och självklarheten hos de givna konstellationerna.

Nanna Nordström, född 1981, kommer från Jönköping men bor och verkar nu i Stockholm. 2011 tog hon sin masterexamen vid Kungl Konsthögskolan i Stockholm och 2012 fick hon Iaspis ateljéstipendium för nyexaminerade.