Stipendiater 2012: Maria Bonnier Dahlins Stiftelse

2 dec 20126 jan 2013

Grattis Pauliina Pietilä, Sara Wallgren och Nadja Bournonville!

Som traditionen bjuder är en av höstsäsongens sista utställ­ningar en presentation av de unga konstnärer som tilldelats Maria Bonnier Dahlins Stif­telses stipendium. Årets utställning presenterar Nadja Bournonvilles fotografier som undersöker historieskrivningen kring begreppet hysteri, Sara Wallgrens teckningar där papprets ålder avgör vilken himlakropp som ska avbildas och Pauliina Pietiläs oljemålningar av urbana platser hon besökt under nattliga promenader.

Stipendiet, som delas ut varje år, söks av flera hundra konstnärer. Arbetet med att utse stipendiaterna har pågått under hela hösten och ansvariga för urvalet är Maria Bonnier Dahlins Stiftelses styrelse tillsammans med en inbjuden gästjury bestående av Göran Christenson, f.d. chef för Malmö Konsthall, och Magdalena Holdar, professor i Konstvetenskap vid Stockholms Universitet. Årets tre stipendiater erhåller ett stipendium på vardera 75 000 kr.

Välkommen på vernissage och öppet hus söndagen den 2a december! Fri entré hela dagen. Kl 13 inviger konsthallschefen Sara Arrhenius utställningen.

Pauliina Pietilä, Sjukhus 2011.
Pauliina Pietilä, Sjukhus, 2011

Pauliina Pietilä

Under nattliga promenader i städer världen över finner Pauliina Pietilä sina motiv: stilla bakgator, upplysta skyltfönster och öde arbetsplatser. Med den fotgrafiska bilden som förlaga målar Pauliina Pietilä vad hon menar är en ”förvrängd kopia av verkligheten”. I den förvandlande processen där ett redovisande fotografi blir till måleri adderas ett subjektivt lager av minnen. Porträttet av staden blir i förlängningen en avbildning av henne själv.

Pauliina Pietilä, 1982, är född och uppvuxen i Finland men bor och verkar numera i Malmö. 2011 utexaminerades från Malmö Konsthögskola med en Master i Fri Konst. Hon har tidigare ställt ut på Uppsala Konstmuseum, KHM galleri, Malmö och Galleri Arnsted, Östra Karup. Pauliina Pietilä finns representerad med verk på Malmö Konstmuseum och Landstinget i Uppsala län.

Sara Wallgren, Synergier
Sara Wallgren, Synergier

Sara Wallgren

Med teckning, installation, objekt och ljud arbetar Sara Wallgren med att materialisera tidens efterlämningar. Himlakropparna i verket Synergier är tecknat på papper från 1700- och 1800-talet och varje enskilt pappers ålder avgör vilken stjärna som ska tecknas. De avbildade stjärnorna ligger lika många ljusår bort som pappret är gammalt. Teckningarna ur Synergier ackompanjeras här av ljudkompositionen Sammansättningar som bygger på inspelningar av ljudet från avlägsna stjärnor.

Sara Wallgren, född 1981, bor och verkar i Malmö. 2010 tog hon sin Masterexamen i Fri Konst från Malmö Konsthögskola. Hon har tidigare mottagit Bror Hjorths Teckningsstipendium, Helge Ax:son Johnssons Stiftelses stipendium och hennes verk har visats på Joao Cocteau, Berlin och Liljevalchs vårsalong, Stockholm. Sara Wallgren är representerad av Galleri Anna Thulin, Stockholm.

Nadja Bournonville, String Construction 2012.
Nadja Bournonville, String Construction, 2012.

Nadja Bournonville

Med utgångspunkt i sin fascination för historieskrivningen kring hysteri och hysterikan, begrepp som befästes under sena 1800-talet, har Nadja Bournonville utformat serien A Conversion Act. I fotografiska iscensättningar åkallar hon händelser vid sjukhuset Salpetriere i Paris. Där brukade överläkaren Jean-Claude Charcot varje vecka hypnotisera några av de intagna kvinnorna inför en publik av mestadels manliga läkare, forskare och konstnärer.  Bilderna, samtidigt absurda och melankoliska, tittar närmare på de erotiska aspekterna, utsattheten och skådespelet kring hysteri.

Nadja Bournonville, född 1983, kommer från Vimmerby men bor och verkar nu i Berlin. 2012 tog hon sin Masterexamen vid Hochschule für Grafik und Buchkunst i Leipzig. Hon har ställt ut på bland annat Hasselblad Center i Göteborg, Galleri Anna Thulin och Vestfossen Museum, Norge. Nadja Bournonville representeras av Pierogi Gallery, Brooklyn, och är medlem i konstnärskollektivet PLATS.