Maria Bonnier Dahlins stiftelse delar årligen ut stipendium till unga svenska konstnärer för att stötta dem i deras arbete. Stiftelsen grundades 1985 av Jeanette Bonnier (1934–2016) till minne av hennes dotter Maria som omkom i en bilolycka, endast 20 år gammal. Maria studerade till arkitekt på Columbia University i New York och rörde sig i en krets av unga konstnärer. Maria Bonnier Dahlins stiftelse har hela tiden sökt upp det nya och det nyskapande och de konstnärer som tagit emot stipendiet genom åren tillhör idag några av Sveriges mest uppmärksammade.
Gästjury 2024 är konstnären och tidigare stipendiat Jacob Dahlgren samt Moderna Museets chefsintendent Fredrik Liew. Juryarbetet leds av Christel Engelbert som sedan 2016 är stiftelsens styrelseordförande och driver utvecklingen av stipendiet.
Juryns motiveringar
Anastasia Savinova
Geosmin är en molekyl som produceras av bakterier och ger marken den distinkta men svårbeskrivna doft som förknippas med fuktig jord. Det är också namnet på en serie skulpturer och teckningar av Anastasia Savinova vilka bär på en liknande balans mellan något mörkt, obekant och på samma gång oemotståndligt tilldragande. Savinovas konstnärskap har ena foten tydligt förankrad i omvärlden. Inte minst i den jord och ekologi som vi beslutsamt håller på att förinta. Men det som kommer ur hennes händer är inte avbilder, utan hybrider. Hennes former, material, sammansättningar av funna föremål och skapande har passerat en mänsklig erfarenhet och existerar inte om eller för, utan i samspel med sin omgivning. Orädd för det monumentala och med en skulptural uppvisning i skala har Savinova hängt de gamla fiskebåtarna från Barents hav som olycksbådande, eller hoppingivande, kokonger med löfte om något slags liv.
Erik Thörnqvist
I Erik Thörnqvists verk bågnar ytor, både bokstavligt och bildligt. Funktionella möbler som är gjorda med avsikt att bära mänskliga kroppar ställer sig upp och går i ett övertygande bevis för att det absurda är inneboende i det rationella och bara behöver släppas fritt av en kreativ och öppen kraft som ser allvaret i leken. För vissa var det moderna den fulländade formen för den logiskt, uppbyggliga och normerande ordning som skulle hjälpa och stötta människan. Men av vem, för vems kropp och på vems villkor? Med särskild känsla för de små detaljerna uppvisar Thörnqvist ett raffinemang för material och formsammansättningar som han kombinerar med en konceptuell stringens som står stadigt i det konstnärliga uttrycket, oberoende av beskrivande eller förklarande text.
Om Anastasia Savinova
Anastasia Savinova tog masterexamen i fri konst på Konsthögskolan vid Umeå universitet 2022. Hennes konstnärliga praktik kretsar kring platser, ekologier och människans relation till den mer-än-mänskliga världen. Hon undersöker hur allt är sammanflätat och hur vi människor hela tiden framstår som en del av något större. Hennes installationer består ofta av olika element: skulptur, video, ljud, funna objekt, teckning – och påminner om livsmiljöer där flera arter samexisterar. Hon frammanar bilder av såväl jordiska varelser som varelser som tillhör en annan värld och väver naturliga och industriella material, från hushållsföremål till stora båtar, växter, fjädrar och snäckor. Hennes verk adresserar världens skönhet och sublimitet, intima kopplingar mellan organismer och ekosystemens skörhet i massutrotningens tidsålder. Anastasia Savinova är representerad i samlingarna på Moderna Museet och KIN – Museum för samtidskonst, ett flertal regionala och kommunala samlingar i Sverige samt i samlingen på Skrei Museum i Norge. Hon är för närvarande baserad i Umeå.
Om Erik Thörnqvist
Erik Thörnqvist är uppvuxen i Luleå och tog sin masterexamen i fri konst från Kungl. Konsthögskolan 2023. Genom skulptur undersöker Thörnqvist hur abstrakta idéer blir till konkreta former i vår värld. En aspekt av Thörnqvists konstnärskap är att omdefiniera den modernistiska synen på ornamentik inom gestaltade miljöer. Han utforskar hur detta estetiska ideal har omformat vårt förhållande till kroppen, och hur det kan utgöra en plats för subversion och queer identitet. Genom att appropriera och omvärdera det ornamentala utforskar han dess potential som en bärare av andra narrativ. Thörnqvist har tidigare ställt ut på Luleåbiennalen 2020 Time on Earth, SOMA (Mexico City), Lunds Konsthall, Final Hot Desert (Salt Lake City), KIN Museum för samtidskonst (Kiruna), Konstnärshuset och Luleå Konsthall. Han bor och verkar i Stockholm.
Bild: Erik Thörnqvist & Anastasia Savinova. Foto: Christofer Dracke