Ksenia Pedans installationer är specifika för rummen där de visas. Hennes verk infogar den befintliga arkitekturen i en situation och binder den till sig i luftrummet. Från att tidigare ha arbetat med scenografiska och byggda miljöer, har utställningen på Bonniers Konsthall drivits mot ett tvådimensionellt språk där ett spektrum av ytor spelar mot varandra.
Forming the Culture of a Dormant Brain består av måleri, skulptur och interiöra detaljer. Målningarna är i oljepastell som Ksenia Pedan själv tillverkar. Installationerna byggs upp av skulpturala verk i aluminium, fiberglas och epoxy och av interiöra detaljer som ofta förbises i ett rum: skåp, element, sladdar, och lampor. Strama stålstrukturer bär upp sekvenser av mjuka motiv i vertikal och horisontell riktning. De olika ytorna bär på löften: Blanka och glänsande. Leriga och tjocka. Frostade och knappt genomträngliga.
Miljön utgår från något alldagligt och igenkännbart. Det som passerar obemärkt förbi, sett och kringgånget, om vi inte särskilt uppmärksammar det. En slags fabricerad realism, som liknar en neutral plats, och världen där utanför med de miljöer vi ständigt vistas i. Men Ksenia Pedans lakoniska komposition bär på en dubbel roll av igenkänning och förskjutningar. Den påminner oss samtidigt om hur svårt det är att bebo den här världen och att neutraliteten hänger samman med en stumhet som är absurd och påträngande. Framburen av en blind känsla.
Liksom ett objekt med bas i verkligheten men vars fulla utsträckning endast visar sig för dem som söker det, skapar den här installationen ett förbund mellan det synliga och osynliga. Rent bokstavligt blockeras vår möjlighet att se vissa saker i rummet, medan annat anas, otydligt.
I Forming the Culture of a Dormant Brain tillgängliggörs inte en tillvaro, som visar eller berättar något, här bemästras inte en värld. Det här rummet flyr verbala bestämningar men fungerar som en absorbtionsyta för det som är ännu outsagt, kanske svårt, att formulera. I avsaknaden av ord är formen i stället bärande och genom denna gest upprättas ett existentiellt utrymme – en dold intensitet och en pendlande närvaro som låter oss hänga upp våra minnen på små bilder, fästa vår nervositet i väggens hörn och vårt slumrande förstånd i taket.
Bland lågmälda attribut och interiörer, uppstår en egenartad verklighetsvision som pendlar mellan det faktiska och det fördolda. Mellan det vi ser, och det vi människor bär på.
Utställningstext av Emily Fahlén, skribent, curator och driver sedan 2019 konsthallen Mint i Stockholm.
* Paul Celan till Ingeborg Bachmann, Köln, Am Hof 1957
Biografi
Ksenia Pedan (f. 1986 i Charkiv, Ukraina) är baserad i Stockholm. Hon har examen från Goldsmiths, University of London och Kungl. Konsthögskolan, Stockholm. Hennes senaste separatutställningar inkluderar Habits of People, Issues, Stockholm (2024) och Reversion, Cell Project Space, London (2023). Som en del av en konstnärsduo med Ben Burgis har hon tidigare ställt ut omfattande, däribland utställningarna Fen Glut, Forde, Genève (2019); Baltic Triennial 13, Kim? Contemporary Art Centre, Riga (2018); Golf Musk, Dortmunder Kunstverein (2017) och Celf Haul, Union Pacific, Frieze, London (2017).
Utvalda grupputställningar inkluderar framför vid under, Varberg Konsthall/Mint, Varberg (2021); Original Character, Drei, Köln (2018); Friend of a Friend, Wschód Gallery, Warsawa (2018); 56 Artillery Lane, Raven Row, London (2017).