Varför var John Cage lycklig?

Få platser kvar! Viktigt att ni som förbokat hämtar ut biljetterna senast 30 min före föreläsningen börjar!

John Cage, som ofta kallas en av de mest inflytelserika kompositörerna i den moderna historien var också en av de lyckligaste. Historien om hur Cage fann lyckan – och använde den för att skapa nya former av musik och konst – kan på ett originellt sätt beskriva de förändringar som ägt rum under det senaste halvseklets kulturhistoria. Från zenbuddhismen tog Cage idén om att det inte finns något glapp mellan konst och liv. I själva verket finns det inget glapp någonstans, inget som skiljer oss från andra, eller från följderna av våra egna handlingar. Genom att ställa frågor om andlighet och leta efter svar konstruerade Cage ett förhållningssätt till lyckan som öppnade hans hjärta, sinne och armar för andra.

Föreläsningen är en del av programmet kring Jeppe Heins utställning och nya konstverk som tar sin utgångspunkt i konstnärens vilja att förstå vad lycka är. Både John Cage och Jeppe Hein är inspirerade av zenbuddhismen, och låter den österländska traditionen influera sina konstnärsskap.

Kay Larson

Kay Larson var konstkritiker på New York Magazine (1980 – 1994) och skrev frekvent i New York Times (1995 – 2005). Hon är författare till boken Where the Heart Beats: John Cage, Zen Buddhism, and the Inner Life of Artists (Penguin Press, juli, 2012) och praktiserande Buddhist.

Mako Ishizuka

Mako Ishizuka har i många år bott och verkat långt ifrån sitt hemland Japan, ett faktum somm fått henne att nära ett intresse för avstånd, både fysiska och psykologiska, mellan individer och deras omvärld. Genom att använda sina personliga erfarenheter och sin fantasi som språngbräda, försöker hon omförhandla avstånd som finns i vår vardagliga sfär. Det gestaltar sig både i installationer där hon använder fotografi, video, teckning och rumsliga ingrepp, och sociala projekt där hon involverar människor och använder medier såsom mat, handlingar och post för att utmana avstånd och struktur.
Mako Ishizuka är född 1974 i Kobe, Japan och bor och verkar i Stockholm. I maj 2013 visas hennes verk på Konstnärshuset i Stockholm.

Gunilla Klingberg

Gunilla Klingberg kombinerar mönsterbilder med skulpturer och ljudverk. Mest känd är hon kanske för sina karakteristiska mönster där hon återanvänder olika lågpriskedjors varumärken. Oansenliga och vardagliga logotyper som Sparlivs och Lidls förvandlas till förföriskt vackra orientaliska mönster, medan Spars logga ligger till grund för en kalejdoskopisk animation. Gunilla Klingberg intresserar sig för vår tids konsumtionskultur. Hon plockar visuella uttryck från vår samtid och förenar kommersialism med andlighet, lågbudgetdesign med österländsk bildkultur. Genom att föra samman det olikartade uppstår nya betydelser och möten mellan kulturer, uttrycksformer och traditioner.
Gunilla Klingberg är född 1966 och bor och verkar i Stockholm. Hon var Bonniers Konsthalls gästkonstnär 2009, med en stor separatutställning samma vår.