Resan till månen

8 feb8 apr 2012

Ett sekel efter de första filmexperimenten är rörlig bild en oundviklig del av vår visuella kultur. Vi interagerar ständigt med rörliga bilder på olika skärmar; datorer, telefoner, spelkonsoler. I och med utvecklingen av portabel utrustning och sociala nätverk på internet har skapandet och distributionen av film blivit tillgängliga för alla. Man kan nog påstå att vi nu nått stadiet efter film, ett nytt teknikskifte som möjligtvis är lika avgörande som själva uppfinnandet av film. En sorglig konsekvens av uppkomsten av ny teknologi är att den äldre förvisas till kyrkogården för det uråldriga och utspelade. Kanske innebär de också slutet för ett särskilt sett att se.

Persona är också en film om film, om själva materialiteten i film. Den tematiken kopplar till huvudkonceptet i min performance, där var och en av de 24 skådespelarna representerar en bildruta i en film.

Ming Wong

Hur dessa skiften, dessa födslar och dödsfall i den rörliga bildens historia har influerat och förändrat konsten är kärnan i vårens stora satsning Resan till månen.
I utställningen möter du samtida konstnärer som sysselsätter sig med filmen som medium och filmens historia och framtid som tematik. Men bildkonstens fascination för filmen är lika gammal som filmen själv. För att visa det utbyte som alltid funnits mellan konstformerna visar vi ett urval historiska filmverk som fotnoter i utställningen. Ofta är de kommentarer till filmens roll och ställning i vår kultur i stort, eller försigkomna experiment med filmmediets möjligheter.

Marco Brambilla, Evolution (Megaplex), 2010. Courtesy of Christopher Grimes Gallery.

Resan till månen enligt Roy Andersson 21 mars

Roy Andersson är en verklig förgrundsgestalt inom svensk film. Den 21 mars gör han en visning av Resan till månen, helt ur sitt eget perspektiv.

Roy Andersson har gjort sig känd genom sitt säregna och unika berättarspråk. Han rör sig fritt mellan att agera filmregissör, manusförfattare, filmproducent och reklamfilmmakare. Han har varit verksam sedan slutet av 1960-talet och driver det oberoende produktionsbolaget Studio 24, som producerar allt från långfilm till konstutställningar och böcker. Roy Andersson är även hedersdoktor vid Göteborgs universitet och hedersordförande för Göteborg International Film Festival sedan 2009. Roy Andersson är utbildad vid Svenska Filminstitutets Filmskola i Stockholm.

Före och efter film. Program på Biografen Sture

Före och efter film är ett samarbete mellan Moderna Museet och Bonniers Konsthall kring den rörliga bildens inflytande på konsten, från 1900-talets början till idag och vidare in i framtiden. Följ vårt gemensamma program hela våren!

Tre kvällar på Biografen Sture

Arrangeras i samarbete med SFI.

Konstnärer i biorummet 15 feb kl 18.30

Allt fler konstnärer gör film för bioduken. Filmvisning och diskussion. Axel Petersén, Tova Mozard, Stefan Constantinescu, Andra Lasmanis, Fia-Stina Sandlund. Moderator: Caroline Elgh.

Bergman i konsten 29 feb kl 18.30

Samtidskonstnärer och Ingmar Bergman. Filmvisning och diskussion. Hynek Pallas, Sara Jordenö, Thomas Broomé, Markus Öhrn, Marcus Lindeen. Moderator: Catrin Lundqvist.

Stumfilm 28 mar kl 18.30

Georgina Starr: Theda, stumfilm från 2007, 40 min, som utgår från stumfilmsstjärnan Theda Bara (1885-1955). Cellisten Peter Schuback utför egen specialkomponerad musik. Bo Florin introducerar.

Att endast 20 procent av all stumfilm som gjorts finns bevarad intresserade konstnären Georgina Starr när hon påbörjade arbetet med filmen Theda. Stumfilmsstjärnan Theda Bara (1885-1955) medverkade i över 40 filmer, men idag finns bara två kvar. Georgina Starr påbörjade en process i sin studio där hon föreställde sig de försvunna filmerna. Hon byggde scenografi, rekvisita, tillverkade kostymer och filmade sig själv. Resultatet är en 37 minuter lång stumfilm som ackompanjeras av nykomponerad musik för varje nytt speltillfälle. För Biografen Sture har hon bjudit in Stockholmsbaserade cellisten Peter Schuback, som i god stumfilmsanda framför levande musik till filmen. Bo Florin, lektor och stumfilmsexpert från Stockholms Universitet ger en introduktion före visningen. Efter filmen ges det tillfälle att ställa frågor till de medverkande.

Före och efter film: Internationellt symposium 9-10 mars, Stora salongen.

Seminarium om rörlig bild i konsten. Eilja-Liisa Ahtila, Sara Arrhenius, Daniel Birnbaum, Jan Holmberg, Christiane Paul, Ming Wong. Moderator: Magdalena Malm. Diskussion och filmvisning.

Arrangeras i samarbete med Stockholms Dramatiska Högskola.

Topbild: Ming Wong, Persona Performa, 2011. Foto: Olle Kirchmeier