I Final Flight (2018–2019) utforskar konstnären historien om den utrotningshotade eremitibisen, en ättling till fåglarna som avbildas i de äldsta egyptiska hieroglyferna, som dateras för cirka 5200 år sedan. För egyptierna var ibisen en visdomssymbol, och tidiga muslimer trodde att flyttfåglarna fungerade som vägvisare för pilgrimer under deras hajj till Mecka. Fåglarna förklarades utrotade 1989. År 2002 upptäcktes dock, med hjälp av ett lokalt beduinsamhälle, en överlevande koloni med sju fåglar i den syriska öknen nära Palmyra. Trots intensiva bevarandeinsatser var det nästan omöjligt att skydda fåglarna, dels på grund av illegal jakt, dels för att många fåglar dog av elstötar från kraftledningar längs deras flyttväg. När inbördeskriget i Syrien bröt ut 2011 begränsades bevarandeprogrammet allvarligt, och fåglarna försvann igen, ungefär samtidigt som Palmyra förstördes 2014-2015.
Sarkissian har använt ny teknologi och urgamla tekniker för att återskapa sju skallar från eremitibisen, som vittnar om förstörelsens, försvinnandets och migrationens realiteter. Baserat på ett andalusiskt exemplar, utlånat av en spansk djurpark, producerades dessa verk mödosamt genom högupplöst fotogrammetri. Final Flight består också av det sista tagna fotografiet av fåglarna som flyger över Palmyra, en handfräst relief i aluminium som visar fåglarnas flyttväg från Syrien till Etiopien och en film som fångar flyttvägen i fågelperspektiv.
Hrair Sarkissian: The Other Side of Silence är en samproduktion mellan Bonniers Konsthall, Sharjah Art Foundation och Bonnefanten.
Curatorer: Dr Theodor Ringborg, konstnärlig ledare, Bonniers Konsthall; Dr Omar Kholeif, chef för samlingarna och senior curator, Sharjah Art Foundation; Stijn Huijts, konstnärlig ledare, Bonnefanten.