Verk i Rumstering

Suzanna Asp

Född 1976, verksam i Stockholm.
Utbildad vid Bildkonstakademin, Helsingfors, 2002-2008.

”Verken jag visar i utställningen har ursprungligen visats som en separatutställning med titeln Hall of Mirrors. Titeln refererar dels till de spegelhus som lurar och förvirrar besökaren på nöjesparker och tivolin, dels till de spegelsalar i 1600- och 1700-talets europeiska palats och slott som användes för viktiga sociala sammankomster. De sex verken jag visar har kopplingar till en teater- och cirkusvärld. Verken kretsar kring idéer om rumslighet, framträdande och betraktande.”

Fredrik Auster/Viggo Mörck

Födda 1978 och 1980, verksamma i Köpenhamn.
Fredrik Auster är utbildad vid Det Kongelige Danske Kunstakademi, Köpenhamn, 2002-07 och Staatliche Hochschule für Bildende Kunste, Frankfurt, 2003-04.
Viggo Mörck är utbildad vid Danmarks Designskole, Köpenhamn, 2001-2006.

”When time falls off the walls är en performativ installation som består av tre fritt hängande plexiglasskivor med back-projection, 4 svarta kuber och en performer. Vi har konstruerat en på många sätt arkitektonisk installation som är transparent både fysiskt och konceptuellt. Med en vag men närvarande narrativ, en stram grafisk estetik och en återhållsam koreografi söker vi beröringspunkter både i det vardagliga och i det sublima. Besökaren bevittnar en ritual som i avsaknaden av en konventionell dramaturgi skapar ett rum för reflektion och eftertanke.”

Åsa Norberg/Jennie Sundén, Repeat and Reverse, 2009|Foto: Bonniers Konsthall

Ebba Bohlin

Född 1976, verksam i Stockholm.
Utbildad vid Konstfack, Stockholm, 2000-08.

”Bauwerk II är en fortsättning på arbetet med Bauwerk I som visades på Konstfacks Vårutställning förra året och bestod av en blå byggnadsställning. Båda verken utgår från tankar kring Faust, huvudpersonen i Goethes drama med samma namn, som efter år av ständiga studier och samlande av mänsklig kunskap till slut frustrerad vänder sig till djävulen. Faust är egentligen en modern människa, på jakt efter makt, kärlek och mening. I Goethes drama utvidgas historien till en parabel, som gäller hela mänskligheten. Installationen på Bonniers Konsthall skapar ett gigantiskt fackverk som ser ut att vilja spränga rummet det är byggt i. Det går att ta sig in en bit i installationen, men den blir efterhand ogenomtränglig.”

Gabo Camnitzer

Född 1984, verksam i London.
Utbildad vid Konsthögskolan Valand, Göteborg, 2005-2008.

”För de flesta konstnärer är målet att kommunicera med så många människor som möjligt. När man gör ett uttalande för några människor så utesluter man dock automatiskt, om än implicit, tyvärr alltid några andra. Under liveframträdanden, som musiker, finns det fler möjligheter till dialog. Publiken kan ingripa och till och med ta över, när som helst. Konst är mer nedlåtande i det att konstnären, per definition, är oåtkomlig. Jag hoppas kunna involvera publiken så mycket som möjligt i allt jag gör.”

Johanna Gustafsson Fürst

Född 1973, verksam i Stockholm.
Utbildad vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm, 2003.

”Verket Lost Counter-Story, Neither Man of Science, Nor Man of Faith är en serie skulpturer som tillsammans skapar ett rum. Verket tar sin utgångspunkt i min fascination för tv-serien Lost. Lost använder sig av en kommersialisering av mystikens logik, västvärldens sårbarhet inför naturen och vedermödorna när individen försöker foga in sig i en given kontext. Verket var byggt specifikt till galleri Niklas Belenius 2008 och fortsatte ut på gatan med en social plats. Lost Counter-Story, Neither Man of Science, Nor Man of Faithbyggs nu om för Bonnier Konsthall. ”

Åsa Norberg/Jennie Sundén

Födda 1977, verksamma i Göteborg.
Utbildade vid Umeå Konsthögskola 2002-2007.

”Vi visar installationen Repeat and reverse vars titel är lånad från Josef Albers offentliga utsmyckning från 1963. Vårt verk består av en mängd väggfasta informationsställ fyllda med spegelglas. I foajén på Bonniers Konsthall bildar installationen en spegelvägg där betraktaren kommer att möta sin egen spegelbild i uppbruten form. På samma gång läser verket även in verksamheten som pågår i entrén. Verkets referenser till informationsförmedling i olika former tydliggör speglingen och den ambivalens som skapas mellan individen och det hon uppfattar. Titelns inneboende rundgång pekar på individens begär; om individen bygger sin identitet på en redan skapad bild så bygger denna bild på vad hon/han redan efterfrågar. Genom installationens rumsupplösande karaktär skapas samtidigt ett utrymme för en egen bild av individen och dennes omgivning; speglingen är alltid öppen för omvärdering och för att skapa nya möjligheter.”

Kerstin Persson

Född 1979, verksam i London.
Utbildad vid Konsthögskolan Valand, Göteborg, 2001-2007.

”Jag visar två verk i Rumstering, gjorda med ett års mellanrum, Jordhög med en målning ovanpå (2006) och Jordhög med ett bowlingklot ovanpå (2007). Båda verken består av en jordhög med en kub ovanpå. På den ena kuben är nederdelen av ett bords fyra ben avmålade, på den andra ett bowlingklot. Dessa verk har kommit till ur ett intresse för volym och objekt gentemot måleri och representation. Min intention har inte varit att hitta svar utan mer att tillåta felslut; att låta tanken slå knut på sig själv.”

Kerstin Persson, Jordhög med ett bowlingklot ovanpå, 2007|Foto: Bonniers Konsthall

Anna Wignell

Född 1974, verksam i Stockholm.
Utbildad vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm, 2000-06, och Konsthögskolan Valand, Göteborg, 2001-02.

”Sorting är en videoinstallation. Verkligheten slår betraktaren som en högst subjektiv tolkning (och en samtidigt rationell ordning). Sorting handlar om vår läsning av omvärlden. Genom realtiden hoppas jag verket kan konkretisera något kring processen hur vi producerar vår verklighet. Jag ser på den processen ur bl.a. ett politisk perspektiv. Sorting fungerar som en meditation över tiden, rummet och verket självt.”