Hos Mike Kelley smälte livet samman med konsten. Det är något som sägs om många men stämmer endast om få. Under sena 70-talet, när konstscenen fortfarande var upptagen av minimalismen, grävde Kelley ned sig i ungdomskulturens gytter av explosiva uttryck. Kelley hatade det totala grepp som populärkulturen hade tagit om konst- och kulturkonsumtion och använde konsten för att dekonstruera den. Hos honom blev nostalgin och det groteska verktyg för att synliggöra massunderhållningens mekanismer. Oavsett tillvägagångssätt – symboliska och rituella performance, video, multimediainstallationer eller kusliga uppstoppade gosedjur – så var hans syfte att ifrågasätta samhällets rådande normer vad gäller religion, sexualitet, konsthistoria och utbildning.

Day is Done, 2005, tar sin utgångspunkt i något som kan liknas vid ett antropologiskt arbete som Kelley inledde tio år tidigare. Filmen var från början ett allkonstverk bestående av en mängd kortare videoverk, skulpturer och målningar. Senare har de klippts ihop till en långfilm. Videoverken har sin utgångspunkt i årsboksfotografier som Kelley under en längre tid samlat på sig.
Screening 30 augusti med start kl 17.30.
För det här projektet, har jag begränsat mig till specifika ikonografiska motiv hämtade från följande kategorier: Religiösa föreställningar, Thugs, dans, Hick och Hillbilly, halloween och goth, satanism, mim samt ridning. Många av källfotografierna föreställer personer i kostym som sjunger eller dansar, så resultatet tar ofta formen av en musikvideo. Egentligen anser jag at Day Is Done är en slags bruten musikalfilm …. Upplevelsen när man ser den är på något vis besläktad med den man får när man surfar mellan tv-kanaler. Mike Kelley